Joko pitäisi alkaa lukea lääkiksen pääsykokeisiin?

perjantai 24. elokuuta 2018

MAFY-valmennuksen valmennuskurssi saatu ilmaiseksi

Moikka! Täällä on kesä mennyt rentoutuneissa tunnelmissa niin lomaillen kun töitä tehden - silleen sopivassa suhteessa! On ollut ihana istua rauhassa kameran edessä kuvaamassa videoita tai näpyttää konetta auringossa makoillen. Tämä kesä oli kyllä täydellinen ja lämpimistä säistä sai nauttia ihan melkein jo liiaksi saakka. Ainoana miinuksena mun asunnon sietämätön kuumuus. Ensi kesää varten hankin kyllä jo hyvissä ajoin hyvän tuulettimen... 

Nyt kun moni on jo palannut kouluun ja osa aloittanut sen lääkiksenkin (vähän kadehtien olen seurannut sivusta somessa..) niin olen alkanut havahtua siihen, että ehkä kohta pitää aloittaa itsekin lukemaan, jotta sitten ensi vuonna pääsisi vihdoin aloittamaan haaveilun sijaan oikeasti sen koulun. 

Olen mukana eräässä Whatsapp-ryhmässä, jossa aika monet jo lukevat täyttä päätä. Minä en halua aloittaa liian aikaisin, jotta jaksan sitten loppuun saakka. Aloitin viime vuonna kunnolla vasta vuoden vaihteessa, joten nyt ehdin aloittaa siihen nähden hyvissä ajoin. Lisäksi minun taso on sen verran hyvä kun jäin niin lähelle sisäänpääsyä, ettei tarvitse aloittaa ihan pohjalta, joten senkään suhteen hätää ei ole. Mulla alkaa muistaakseni syyskuussa mun Mafyn opiskeluvalmentajan kanssa sitten ekat puhelut eli voi olla, että hänen kanssaan juteltua suunitelmat aloituksesta menevät vielä uusiksi. 

Koenkin tärkeämmäksi nyt kesän ja alkusyksyn tehdä muita juttuja. Syyskuun lopussa lähden Roomaan. Joten olen vähän etukäteen suunnitellut, että aloittaisin sitten loman jälkeen lokakuun alussa. Silloin on todennäköisesti varmistunut perustuuko tuleva koe varmasti uuteen opetussunitelmaan, joka aiheuttaa sitten vähän lisähaasteita. Ilmeisesti kuitenkin niin, että lähinnä moni vanha jo osaamani asia poistuu kokonaan opeteltavien asioiden listalta eli työmäärän onneksi pitäisi ennemminkin vähentyä kun lisääntyä. Ilmeisesti uudessa opetussuunitelmassa ei ole esimerkiksi peilejä tai linssejä ollenkaan. Se on suhteellisen helppo aihe, mutta jota en koskaan oikein kunnolla sisäistänyt. Eli jee :D!

Olen vähän jo varaillut kirjastosta uuden opsin bilsan kirjoja, jotta voin katsoa onko ne kuinka erilaisia asioiltaan kun mun vanhat kirjat. Ihmisbilsan ennätin jo saada lyhyen varausjonon ansiosta ja se ainakin oli pysynyt ihan ennallaan sisällöiltään. Joten en varmastikkaan ala hankkimaan kaikkia kirjoja uusina, vaikka pääsykoe uuteen opsiin sitten perustuisikin.

Luotan aika pitkälti siihen, että valmennuskurssiini Mafyyn asiat on päivitetty niin hyvin, ettei tarvitse tuhlata satoja euroja kaikkien kirjojen päivittämiseen uusiksi... Ja kirjastosta voi jokaisen kirjan lainata tarkistukseen ja tehdä uusista asioista sitten muistiinpanot ja opiskella sitten niistä. Tai todennäköisemmin tehdä listan asioista, joita "ei tarvitse" tänä vuonna osata. Vahvasti kuitenkin uskon, että näin ei tule oikeasti olemaan, sillä kyllähän vieläkin kokeissa kysytään jotain Galenoksen aikaisia asioita, joten näinköhän siellä kysellään myös vanhan opsin juttuja vaikka koe uuteen perustuisikin.

Vielä mennään näin kesäsissä fiiliksissä ja pääsykoelukemiset pidetään hetken vielä taka-alalla

Mutta mitä mä sitten olen tehnyt etukäteisvalmisteluina kun varsinaista lukemista en ole vielä aloittanut...
- Tutustunut uuden opsin kirjoihin.
- Päivittänyt mun studygrammia. Olen muuten myös huomannut, että ne nousi yhtäkkiä trendiksi ja  etenkin lääkishakijoilta löytyy jo monia sellaisia! Jos et vielä seuraa mua ja nää opiskelu/lääkikseen hakujutut kiinnostaa niin instassa @tiiastudies nimellä löytyy.
- Hankkinut valmennuskurssin eli tänäkin vuonna sain yhteistyönä MAFY-valmennuksen etäkurssin.
- Hankkinut uusia opiskelutarvikkeita mm. Whitelinesin vihkon sekä vähän täydennyksiä kyniin.
- Tehnyt bullet journaliin study trackerin valmiiksi
- Alkanut hiljalleen palata parempaan arkirytmiin ja muutenkin ruotoon kesän jäljiltä. Tosin unirytmin laitan lopullisesti varmaan vasta kuntoon kun aloitan lukemiset.

Mites siellä syksy lähtenyt käyntiin? Joko olette täydessä vauhdissa vai aiotteko aloittaa vähän myöhemmin? Millä valmennuskurssilla lähdette liikkeelle vai pärjäättekö ilman?

7 kommenttia

  1. Hyvä postaus! Itsekin saman urakan edessä olen mutta ajattelin aloittaa vasta myöhemmin syksyllä lukemaan. Tsemppiä luku-urakkaan, ensi syksynä ollaan sitten opiskelukavereita! ❤️

    VastaaPoista
  2. Lopetan kesätyöt elokuun lopussa. Syyskuun alussa aloitan lukemisen lääkiksen pääsykokeisiin. Syyskuusta eteenpäin kevääseen asti luen ma-pe.Töitä teen vain la ja su kevääseen asti. Eli kohta alkaa seitsemän työpäivien kuukaudet. Arkipäivät lukua ja viikonloput töitä. Mulle sopii parhaiten kurinalaisuus ja tiukka arki. Silloin saan eniten itsestäni irti. On se tietysti raskasta, mutta nuorena jaksaa. Lääkiksessä sitä vasta saakin sitten puurtaa! 😬

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva että olet taas päivittänyt blogia. :) Toi Mafynetti kuulostaa kätevältä, varmasti hankkisin sen jos olisin lääkikseen hakemassa, mutta haen opiskelemaan toista alaa, kunhan valmistun lukiosta parin vuoden päästä. Opiskelujutut kiinnostaa mua paljon ja mäkin olen alkanut seurata niihin liittyviä Insta-tilejä. :D

    VastaaPoista
  4. Kiitos postauksesta! Mäkin ajattelin alottaa vasta lokakuussa kunnolla urakan. Millä kynillä tykkäät kirjoittaa muistiinpanoja? Käytin viime vuonna stabiloita ja ne kyllä kuluu hurjan nopeaa ja lisäks jälki huonontuu koko ajan mitä enemmän kynää käyttää :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mujit on lemppareita kun pieneen tilaan pitää saada paljon tekstiä Faber-Castellin superfine (s) on myös paljon ollut käytössä. Tässä kuvassa kynälemppareista enemmän: https://www.instagram.com/p/Blnpnxihd_u/?taken-by=tiiastudies

      Poista
  5. Tervehdys! Vähän hassu kysymys mutta sun suurinpiirtein vuoden takainen postaus vanhoista hevospeleistä tuli netissä vastaan , niin oliskohan sulla vielä tallella se hevostallin salaisuus- peli? :D mikäli kyllä niin myisitkö? kauhee nostalgia hinku pelata mutta ei oo itsellä :D

    VastaaPoista
  6. Jos vielä näitä vanhempia kommentteja selailet, niin mua kiinnostas toi bullet journal. Oon itsekin sellaista pitänyt, mutta tuntui aika hankalalta, kun oon itse taipuvainen kaaokseen aivan kaikessa :D Hankala pitää mitään järjestyksessä. Blogipostaus aiheesta kiinnostaisi tai vaikka joku kuva tuosta study trackerista instan puolelle :)

    VastaaPoista

KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!

© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.