Kun blogi muutti minua ihmisenä...

maanantai 14. maaliskuuta 2016

Kuusi vuotta sitten kirjoitin tähän samaiseen tekstikenttään ensimmäiset sanat. Kuuteen vuoteen on mahtunut niin surun kyyneleitä, epäonnistumisen itkuja kun myös upeita mahdollisuuksia ja riemun kiljahduksia. Uunituoreesta hevosen omistajasta ja kirjoitusvirheitä täynnä olevista postauksista on kasvettu tähän pisteeseen ja on itsestäänselvää, että blogi ja sen tuoma huomio on vaikuttanut kasvamiseeni juuri tällaiseksi ihmiseksi. Usein mietin millainen olisin ilman tätä blogia, kuinka paljon tällä kaikella on lopulta ollut merkitystä, vaikka äkkiseltään sen vaikutusta ei osaakaan ajatella tai arvostaa.


Ilkeät kommentit, jotka ovat olleet jopa rikosilmoitukseen oikeuttavia, olivat aluksi kova paikka. Vaikka olen aina yrittänyt suhtautua niihin asiallisesti ja välinpitämättömästi täällä netissä, olen oikeasti vuodattanut niin monet kyyneleet ja niin monesti pilannut päiväni niiden takia. En vain koskaan halunnut ruokkia näitä kiusaajia näyttämällä todellisia tunteitani ja sitä, että he saivat juuri sen mitä tavoittelivatkin, minut loukkaantumaan.

Aluksi se tällaisten kommenttien saaminen oli siis rankkaa, ei tiennyt miten pitää suhtautua niin käsittämättömän typeriin ja ilkeisiin kommentteihin. Nykyään taa juuri mikään kommentti ei saa minun päivääni pilalle. Minua ei enää kiinnosta, olen jo tottunut siihen. Voin rehellisesti sanoa, että sivuutan ilkeät jutut olankohautuksella. Jos olen jonkun mielestä läski niin sitten olen, voin katsoa itse peiliin ja todeta itselleni, että empä muuten olekaan. Aluksi kommentit laskivat itsetuntoani, mutta opittuani käsittelemään niitä voisin melkein sanoa omaavani paremman itsetunnon nyt, mitä ilman tällaisia kommentteja.

Isoimman kiitoksen bloggauksesta saan tällä hetkellä koulunpenkillä. Harva nuori kirjoittaa vapaa-ajalla niin paljon mitä minä ja sen huomaa varsinkin nyt lukiossa, jossa oikeastaan jokaisessa aineessa kirjoitetaan esseitä. Olen nopea ja tehokas, osaan jäsennellä asiani päässä enkä tarvitse aikaa suunnitelmien tekemiseen. Kirjoitan hyviä esseitä niin lukuaineissa faktatiedosta kun äidinkielessä - tai hyviä arvosanojen perusteella en omasta mielestäni.

En juuri koskaan ole tyytyväinen teksteihini. Enkä yleensä lue niitä edes kertaakaan kokonaan valmiina, mutta silti huonoimmat pisteet äidinkielen esseestä tässä pariin vuoteen on 50p (60p on täydet). Vaikka muiden blogitekstejä lukiessa iskeekin usein kateus, miten joku osaa kirjoittaa noin kivasti, saa minunkin tasoisellani tekstillä koulussa noin hyviä arvosanoja. Ja siitä kiitos täysin blogille - ja teille, jotka ovat korjanneet ja antaneet palautetta teksteistäni. Se, että saa jatkuvasti kirjoittaa ja vielä palautetta kirjoituksista on oikeasti yksi blogin isoimmista hyödyistä. Vaikka kirjoitusvirheistä nalkuttaminen joskus ärsyttikin, niin voin jälkeenpäin sanoa, että ihan oikeasti kiitos!
Paita SWEET SKTBS*  /// Takki (useita värejä!) JUNKYARD XX-XY

En tiedä millaisen kuvan blogin kautta saa, mutta en ole mikään maailman heittäytyväisin ja sosiaalisin ihminen luonnostaan varsinkaan uudessa seurassa. Olen blogin myötä joutunut kuitenkin tilanteisiin, joissa olen joutunut voittamaan omat pelkoni ja kohtaamaan täysin minulle vieraita ihmisiä.

Inhoan esimerkiksi ihan ylikaiken puhelimessa puhumista, se on niin ahdistavaa ja hirveää. Nykyään kuitenkin pystyn sen tekemään, kun olen blogiin liittyvien yhteistyökuvioiden takia ollut pakotettu puhumaan puhelimessa. Olen joutunut muihinkin sosiaalisiin tilanteisiin, joihin en kyllä ihan vapaaehtoisesti olisi muuten mennyt... Neuvottelemaan englanniksi sponsorointijutuista kasvotusten, vastaamaan yleisön edessä mikkiin haastattelijan kysymyksiin, jakamaan nimikirjoituksia ja juttelemaan täysin tuntemattomille lukijoille, joilta harvoin itseltä tulee mitään juttua jännityksen vuoksi. Kuten sanoin en ole mikään reippain ihminen vaan ennemminkin hiljainen, nämä blogin myötä tulleet tilanteet ovat kuitenkin tehneet minusta paljon rohkeamman sosiaalisissa tilanteissa.

Nykyään osaan heittäytyä paremmin tilanteeseen, jutella tuntemattomille ja olla ylipäätänsä rennompi erilaisissa tilanteissa. Koulussa esitelmät luokan edessä eivät ole enää mitään ja uuteen ihmiseen tutustuminenkaan ei enää kauhistuta ja uskallan mennä asenteella, jossa en mieti mitä muut ajattelevat minusta.


Monet ovat valittaneet minulle siitä blogissa, kun en ole ollut kesällä "oikeissa kesätöissä". Blogin pitäminen työnä on kuohuttanut myös monissa muissa blogeissa ja blogia oikeasti päivätyökseen tekeviä on kehotettu hankkimaan "oikea työ". Mikä on ihme sitten on oikea työ? Se ei nykypäivänä olekaan ihan yksinkertainen juttu määrittää, minusta bloggaaminen on työtä siinä missä perinteisemmätkin ammatit. Moni minuakin oikeisiin töihin kehottava ei ehkä ymmärrä sitä, että tämä työ mitä blogiin liittyy voi tulevaisuudessa olla minulle paljon hyödyllisempää kun vaikka siellä kaupan kassalla istuminen. Olen tutustunut yrittäjyyteen, tehnyt sopimuksia, suunnitellut mainoskampanjoita jne.

Vaikka minun blogiani ei voikaan verrata niihin, jotka oikeasti elättävät itsensä blogilla, voisin veikata, että olen kuitenkin hevosbloggaajista eniten blogilla tienaava. Blogilla ei ole helppoa tienata, mutta pienellä bisnesälyllä saa tästäkin harrastuksena bloggauksesta ihan kivasti kiitosta rahan muodossa. Ja blogista saamani rahat eivät suinkaan ole menneet uusiin vaatteisiin tai vaikka juhlimiseen, vaan koko summa on aika tarkalleen jokaista senttiä myöten pistetty säästöön odottamaan sitä kun muutan kotoa pois.

 Blogi on siis muuttanut ja kasvattanut minua sisäisesti, olen itsevarmempi ja sosiaalisempi. Sen lisäksi olen tehnyt harrastuksestani kivan lisätyön koulun ohella, sellaisen duunin, josta voisin muuten vain unelmoida. Olen kehittynyt niin kirjoittajana, valokuvaajana kuin ihmisenäkin.

Ja iso kiitos tästä kaikesta kuuluu teille ♡


Olisi kiva kuulla kommenttia mitä piditte vähän erityyppisestä postauksesta ja kuvituksesta? Mitä ajatuksia tämä herätti teissä? Mietittekö koskaan miten jokin asia on vaikuttanut teidän kehitykseen ja kasvuun?

(*=mainoslinkki/saatu)

60 kommenttia

  1. Hieno kirjoitus Tiia!
    Näin alusta asti bloggaajauraasi seuranneena voin sanoa, että olet kasvanut ja aikuistunut todella. On hienoa, miten otat lukijat huomioon, mutta teet kuitenkin omaa juttuasi, niin kuin se sinusta parhaalta tuntuu. Olet terveellä tavalla itsevarma ja se on hieno ja arvostettava asia. :)

    VastaaPoista
  2. Olen tullut näiden hevosblogien myötä intohimoisemmaksi hevosista ja saanut hyvin lisää tietoa

    VastaaPoista
  3. Sulla on hyvä näkökulma bloggaamiseen ja kiva kuulla, että tällaisestakin harrastuksesta voi olla kaikenlaista hyötyä elämässä! :)

    VastaaPoista
  4. Hyvä teksti! Itse en blogiini saa kommentteja lähes ollenkaan, ja ilkeitä kommentteja en ollenkaan! Se ainoa kommentti siihen yhteen postaukseen on että kuvat ovat kivoja :)
    Mutta muutaman vuoden blogiasi seuranneena voin sanoa, että olet kasvanut henkisesti tässä blogiuran varrella. Tämä on tosi hyvä blogi :)

    VastaaPoista
  5. Mulla itellä on ollut blogi puol vuotta, tosi vähän aikaa, mutta se onjo nyt kasattanut mua, kirjoituksessa kuin lukemisessa, n.jokaiseen tekstiin tulee joku kuva, eli niitä kuviakin pitää ottaa. Mie ite oon niin pieni lapsi :3 vielä että en ees haluu blogillani mitään rahaa, jne. Mutta mulla itelläni on se että mä puran mun blogiin aika paljon mun sisäisiä asioita, miltä tuntuu yms. Ja mulle on tosi vaikee kertoo ihmiselle vastakkain jotain surullista, tai miltä tuntuu, niin sitten kerron sen blogiin, ja mun ope lukee sitä :/

    Tykkäsin tästä postauskesta, mutta tuli yllätyksenä että 6 vuotta jo kirjottanu tätä, oonko mä sitte seurannu tätä blogii lähemmäs 4 vuotta vouu..

    VastaaPoista
  6. Tosi hyvä kirjoitus! :) Oletko tulossa Tampereen Hevosmessuille? :)

    VastaaPoista
  7. Tekstin kehittymisen on kyllä huomannut, monesti olen itse palannut lueskelemaan sun tekstejä vuosien takaa ja vertaillut nykytilanteeseen. Itse olen sinua pari vuotta nuorempi lukija ja olen lukenut kaikki tämän blogin postaukset. Yhtään en kadu sitä aikaa, minkä olen tällä sivustolla viettänyt - oon saanut paljon ahaa-elämyksiä, saanut huonon päivän paremmaksi katselemalla kivoja videopostauksia ja muuta vastaavaa. :) Itse kirjoittelen yksityistä blogia ja joskus aikoinaan harrastelin aktiivisesti monta vuotta kunnon virtuaalitalleilua, ja positiiviset seuraukset tosiaan huomaa koulujutuissa!

    VastaaPoista
  8. Hyvää synttäriä Voitolle! Oon seurannut sun blogia noin 4 vuotta ja se on mahtava!

    VastaaPoista
  9. Olet kyllä fiksu nuori nainen, ajattelet tulevaisuuteen esim juuri kun pistät rahaa säästöön. Jatka samaan malliin :)

    VastaaPoista
  10. Lapset täällä kehottavat sinua oikeisiin töihin. He eivät vielä ymmärrä, että iso osa heistä tulee aikuisena toimimaan ammateissa, jota ei ole vielä edes olemassa.

    VastaaPoista
  11. Tosi kiva kirjoitus! Ja ihan aiheellista pohdintaa, saa moni vähän näkökulmaa ja miettimistä tästä :-).

    VastaaPoista
  12. Ja mä oon tässä jo melkein neljä vuotta ihaillut kun mun mielestä sun tekstit on niin kivoja!

    VastaaPoista
  13. Tää oli huippu postaus! Susta ei kyllä heti ajattelis, ettet ole mikään sosiaalinen. Ajattelen sinun olevan enemmänkin sellainen suht avoin uusille kokemuksille! Itse tykkään tutustua kasvotusten uusiin ihmisiin, mutta tuota puhelimella soittamista minäkin vihaan..

    Itsekin bloggaajana olen huomannut tuon, että minusta on tullut vuosien aikana parempi kirjoittaja ja tämä vaikuttaa totta kai myös koulunkäyntiin. Lisäksi olen miettinyt paljon rajoja mm. siitä, mitä blogiin voi/saa kirjoittaa. En tiedä, onko se sitten oikeasti kasvattanut minua fiksummaksi vai ei. Blogimaailma on kuitenkin nykyään yksi muiden sosiaalisten medioiden kanavista, jotka "kasvattavat" nuorempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo viimeinen oli hyvä pointti, joka jäi itseltä ihan kokonaan mainitsematta. Olen oppinut paljon siitä mikä myy aiheena ja miten vähän tylsempikin aihe saadaan myymään. Myös se mitä voi ja kannattaa laittaa on tullut opittua ajan myötä :)

      Poista
  14. Tosi hyvä teksti! Mä oon kans huomannu sen, että bloggaajat kehittyy ajan myötä, ja mun mielestä tuo bloggaaminen on työtä, ja varsinkin se, että sä teet sopimuksia yms... muiden yritysten kanssa! Muuten ootteko tulossa hevoset 2016-messuille?

    VastaaPoista
  15. Kiitos ihanasta blogista! Useita vuosi jo seuraillut ja olen kyllä huomannut kehityksen teksteissäsi. Mistä olet hommannut nuo upeat aurinkolasit? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi kun meidän juttuja jaksat seurailla :) Noi aurinkolsit on saatu sheinsideltä viime talvena, en tiedä onko niitä enää saatavilla.

      Poista
  16. Tämä oli tosi hyvä postaus, ja hienoja kuvia!! Itse olen seurannut blogiasi vasta kolmisen kuukautta, ja harmittaa etten ole seurannut jo aiemmin kun tämä on kerran ollut olemassa jo pitkään :) Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! ;)

    VastaaPoista
  17. Komppaan täysin Suvia, en uskoisi sun olevan mitenkään hiljainen tai "ujo", vaan ennemminkin rohkea, ja todella ulospäinsuuntautunut! Tuollaisen kuvan minä olen susta saanut❤ Kirjotat tosi hyvin, kiinnostavalla tyylillä! Tällanen pohdiskelevampi postaus oli tosi kiva❤

    VastaaPoista
  18. Todella mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu teksti! :) Itse olen blogannut "vasta" puolisentoista vuotta (huhuh, tuntuu että juurihan mä aloitin :D), mutta elämäni olisi varmasti melko erilaista ilman blogia. En todellakaan kuvaisi näin paljon tai olisi kehittynyt siinä, en kirjoittaisi vapaaehtoisesti, tuskin olisin valinnut viestintälinjaa lukiossa, en olisi päässyt tekemään yhteistyötä yritysten kanssa eikä itsetuntoni olisi näin hyvä.

    Sun blogi oli muuten ensimmäinen blogi, jota aloin seuraamaan. En tiedä, olisinko koskaan edes syventynyt blogien maailmaan ilman sinua, joten kiitosta vaan sinne! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vautsi kiva kuulla, muistatko yhtään mistä löysit mun blogin kerran tää oli eka mitä aloit seuraamaan :)?

      Poista
    2. Muistaakseni kuulin kaverilta tallilla, joskus vuonna 2012 tai 2013 :)

      Poista
  19. Tosi hyvä postaus! Mä oon ollu aina semmonen ihminen, että siinä missä en oo ollu hyvä, niin sitä varmasti tulen tekemään. Olin joskus tosi ujo ja epäsosiaalinen. Lähdin kuitenkin hiljalleen kehittämään itseäni, jotta reipastuisin. Toinen esimerkki on myös tuo, että inhosin yli kaiken puhua puhelimessa. Nyt olen puhelinmyyjänä... :D

    Mihinkä muuten vastasit äikän esseekokeessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun pidit ja kuulostaa hyvälle toi, katotaan vaan niin itsekkin oon kohta jossain puhelinduunissa kun sitä niin kovasti inhoon :D

      Vastasin kakkoseen, mielikuvitus lähti vähän lentoon ja tuli kyllä aika riskillä tehtyä melkein jopa pakina tyylinen teksti... Se meni joko hyvin tai sitten aivan penkin alle :D

      Poista
  20. Hieno kirjoitus Tiia! Tämä sai minut itseni herättämään huomiota mitä minä voin oppia blogini kanssa. Aloitin blogini viime vuonna. Enkä vieläkään esim. osaa tehdä banneria tai muokata blogini ulkomuotoa, mutta vaikka kuuden vuoden päästä kun täytän 18 niin voin tehdä jo niin hienon bannerin mitä en olisi koskaan osannut kuvitella. Joten uskon että tämä minunkin blogi tulee muuttamaan minua ihmisenä. Ihan niinkuin sinua Tiia. Ja olen muuttunut tässä iässä hieman sinunkin ansiosta ja ratsastuksessa olen saanut paljon apua ratsastus videoilla.:)

    VastaaPoista
  21. "Blogin pitäminen työnä on kuohuttanut myös monissa muissa blogeissa ja blogia oikeasti päivätyökseen tekeviä on kehotettu hankkimaan "oikea työ". Mikä on ihme sitten on oikea työ?"

    Juuri tämä! Näin hiukan vanhempana on huomannut, että sillä kaupankassa-kokemuksella on eniten hyötyä juurikin saman tyylisiä pätkätöitä hakiessa, mutta ei välttämättä enää oman alan työpaikkoja hakiessa. Moni kaverini on myös erottunut positiivisesti työhaastatteluissa juurikin blogien tai foorumien ylläpitämisen kautta. Kokemukset yrittäjyydestä ja blogin kautta tulleesta mahdollisesta myynti/mainostus-taidoista on varmasti hyötyä eteenkin tulevaisuuden työmarkkinoilla.

    VastaaPoista
  22. Hei tsekkaa sun koodaus, etusivul sun "lue koko postaus"-nappula on vaan ruskea klöntti :D Piti hetki miettiä että onko se tosiaan oikea nappi! Hover toimii kyllä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitti! Mä oon kato avannu noi kaikki linkit kerran ja mul on eri väri semmosille linkeille mitä on klikattu nii empä sit tajunnu tota... Korjaan sen asap!

      Poista
  23. Tää oli tosi kiva ja mielenkiintoinen postaus! :) Tee ihmeessä joskus lisää saman tyyppisiä jos vain keksit aiheen :)

    VastaaPoista
  24. Todella hieno kirjoitus Tiia! Kaikki oli kyllä ehdottomasti totta ja teksti oli hyvä :)

    VastaaPoista
  25. Kuinka monta samanlaista kuvaa oisit saanut vielä postaukseesi mahtumaan? :)

    VastaaPoista
  26. Sun blogi oli eka blogi jota koskaan oon alkanut seuraamaan. Sun postaukset on opettanut mua tosi paljon ja ihailen sua aivan mielettömästi! Oon ainakin neljä vuotta seurannut sun blogia ja aina vaan on parempaan suuntaan mennyt! Taas kerran ihan huippu postaus ja asiaa! Jatka samaan malliin!! :)

    VastaaPoista
  27. Todella upea kirjoitus ja hienoja kuviakin! Sun blogi on aina ollut jonkinlainen inspiraation lähde, kiitos siitä hurjasti! ♥

    anskukoo.blogspot.fi

    VastaaPoista
  28. Mitä hyviä dokumentteja kannataa katsoa valmistautuessa biologian kirjotuksiin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä katsoin kaikkea aiheeseen liittyvää esim yle areenasta :)

      Poista
  29. Oon seuraillut sun blogia jo yli kolmisen vuotta ja oot aina kuulunut yksiin mun lempibloggareista. Varsinkin nyt luen postauksia aina innolla, kun kirjottelet vähän muistakin aiheista kun hevoset.
    Oon myös aina ihaillut sun kuvia, varsinkin instagramiin postaat tosi kivoja kuvia, joita ei voi kun vain katsella kadehtien. Oot Tiia ihan sairaan mahtava bloggaaja!

    Tää oli nyt tällänen lyhykäinen random tsemppikommenti tähän väliin, toivottavasti piristi edes vähän :-)

    VastaaPoista
  30. Tää oli tosi hyvä! Mul on aina ollu unelmana olla hyvä blogin kirjottaja ja videoiden tekiä mut pelko kiusaamisesta ja sellasesta vähän estää. mutta tooosi hyvä postaus! ��

    VastaaPoista
  31. Sun blogi on paras! Oon aina tykännyt lukea sun postauksia :) tuutteko muuten Tampereen hevosmessuille ja kumpana päivänä vai molempana? :) olisi kiva nähdä!

    VastaaPoista
  32. Aloin seuraamaan blogiasi n.1 vuosi sitten ja olit ensimmäinen bloggaaja jota aloin seuraamaan. Löysin vain sattumalta youtubesta sinun videosi, aiheena oli videopostaus tallilta ja se teki samantien "vaikutuksen" minuun , siitä löysin samalla muun muassa kolme muuta mahtavaa blogia: Pinjan ja Sinin blogit sekä Aadan hevoselämää. Siitä aloin seuraamaan bloggaajia. Olen myös oppinut paljon postauksistanne ja sen myötä aloittanut ratsastuksen.

    Tiia olet todella kaunis ja oon oikeesti kateellinen sulle kun sulla on oma hevonen ja hieno talli:) Tsemppiä sinulle kouluun :)

    VastaaPoista
  33. Rakastan sun blogiasi ja ihannoin tapaasi kirjoittaa! Tunnut olevan jotenkin niin vapaa, jota en itse vielä kykene olemaan. Hieman kateellisena, mutta inspiroituneena blogistasi jatkan omani kirjoittelua ;)
    Iso kiitos sinulle, että jaksat postailla ja panostaa meihin lukijoihin. ❤

    VastaaPoista
  34. Hyvä teksti! Kyllähän sen kehityksen kirjoituksessasi huomaa, kun jos selaa vuoden tai kaksi taaksepäin. Itse olen ollut aktiivisena lukijana vasta muutaman kuukauden, mutta epäsäännöllisesti olen kyllä blogiasi seurannut pitempäänkin. :)

    VastaaPoista
  35. Tosi hyvä kirjoitus😊Olen lukenut blogiasi 2 vuotta.Blogisi on paras☺❤

    VastaaPoista
  36. Nyt on kyllä pakko tulla kommentoimaan, kun sen verran ihana uus ulkoasu on! Edellinen ei niin paljoa omaa silmää mielllyttänyt, mutta nyt tähän olen ihan rakastunut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kuulla, että pikaversiostakin tykätään :)!

      Poista
  37. Siis oikeesti Tiia ihailen sua niiin paljon tosi monessa asiassa rohkeudessa, ulkonäössä, kirjoitustyylissä ja monessa muussa! <33 oot oikeesti ihana!

    VastaaPoista
  38. En kyllä ymmärrä miten joku voi esim haukkua sua läskiks... Selvästi jotain itsetunto ongelmia ://

    VastaaPoista
  39. Wau mikä teksti! Ihailen kyllä suuresti tuota taitoasi kirjoittaa, on hienoa lukea tekstiä joka pistää oikeasti ajattelemaan.
    Itselläni on parikin harrastusta jonka parissa olen kasvanut -ja kasvan kokoajan. Ne ovat kyllä kasvattaneet minua ihmisenä paljon, vaikken ole sitä ehkä aijemmin ajatellut. Olisinko erilainen ihminen ilman niitä? Tai millaista elämäni olisi nyt ilman näitä harrastuksia?
    Kerrassaan upeeta että sait mut ajattelemaan näitä asioita!
    Kiitos tästä ihanasta blogista Tiia jonka postauksia on aina vain hienompaa lukea! ♥ :)

    VastaaPoista
  40. Itse oon lukenu tätä blogia nelisen vuotta (ja oon käynyt tapaamisissa esim. hevosmessuilla jne.), ja kyllä kehityksen huomaa! Surullista että blogi ei voi olla samanlainen kuin "kulta-aikoina" kun kisasit yms. Voiton kanssa. Järkevä ja hyvä postaus!

    VastaaPoista
  41. Tosi mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu postaus! Olet kyllä todella sisukas, kun jaksat jatkaa blogia noin tyhmistä kommenteista huolimatta! <3 Kiitos itsellesi, kun jaksat käyttää blogiisi näin paljon aikaa ja kirjoittaa meille! :)

    VastaaPoista
  42. Miten joku voi olla niin avuton ettei pysty edes kotitreeni postauta tekemään. Puhuit sun ruoka aliovikki postauksessa ihan kuin joku ammattilainen vaikka tuskin pärjäisit yhtään ilman apua. Mitään personal treinereitä ei tarvita päästääkseen hyvään kuntoon ja ruuan punnitseminen, pah

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietysti pystyn tekemään ja olenkin tehnyt jo yhden sellaisen tänne blogiin :D Koittapa nyt vähän relata, ei kannata noin paljoo ahdistua blogistani.

      Poista
  43. Ja kaiken lisäksi sulla on ihan hirveä määrä kaikkia treenihousuja ja vaatteita siihen nähden että et tiedä treenauksesta mitään

    VastaaPoista

KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!

© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.