Mikä minusta tulee isona?

maanantai 8. helmikuuta 2016


Otsikon kysymystä olen pyöritellyt viime aikoina usein päässäni ja se on kiinnostanut kommenttien perusteella myös teitä. Aihe on hyvin ajankohtainen suurimmalle osalle ystävistäni, sillä he hakevat nyt näillä hetkillä lukion jälkeen jatko-opiskelemaan. Opiskelemaan heidän tulevaa ammattiaan ja muuttavat todennäköisesti vieläpä pois Kuopiosta. Itse olen tavallaan helpottunut, ettei tarvitse vielä tehdä sellaisia päätöksiä vaan saan jatkaa lukiota puoli vuotta ja senkin jälkeen miettiä sen toiset puoli vuotta. Yksi hyvä puoli lukion venyttämisessä kolmeen ja puoleen vuoteen.

Teen lukion tosiaan kolmeen ja puoleen vuoteen ja valmistun 2016 joulukuussa. Minulla on siis siitä joulusta kevääseen asti aikaa miettiä minne haen ja nimenomaan aikaa lukea pääsykokeisiin. Hakemani alat tulevat näiden suunnitelmien mukaan olemaan sellaisia, että pääsykokeet perustuvat lukion oppimäärään, jolloin saan siis tosiaan lukea pääsykoemateriaalia tosi pitkään.. Joihinkin hakukohteisiin tosin pääsykoematsku julkaistaan vasta keväämmällä, jolloin en samanlaista etulyöntiasemaa saa.
*=Mainoslinkki
Päällä mun uudet ja just sopivan rennot opiskeluvaatteet, jotka löytyy täältä* ja täältä*.

Tällä hetkellä olen käynyt hyvin luonnontieteispainoitteisesti kursseja. Lisänä mulla on tosiaan uskonto, mutta se tuskin tulee olemaan mun tulevaisuuden alaa lähelläkään, vaikka ihan mielenkiintoista onkin. Joten suuntautumiseni luonnontieteisiin päin tuleekin varmaan sitten näkymään tulevassa opiskelupaikassa, etenkin biologia on mun mieleen ja olenkin harkinnut tosi vakavasti biologian lukemista yliopistossa. Biologian puolella mua kiinnostaa etenkin ihminen, geenitekniikka, solut yms, joka taas sivuaa hyvin paljon lääketiedettä. Yksi unelmani onkin eläinlääkis, eikä "ihmislääkiskään" ole poissuljettu vaihtoehto. Harmillista tässä on, että molempiin ei voi hakea samaa aikaa, joten pitää tehdä päätös kumpaa haluaa enemmän. On ihan realistista mielestäni, että pääsisin lukemaan biologiaa, mutta lääkikseen pääseminen on jo valtavan työn takana.

Voiton hampaiden raspaus. Eläinlääkäri työssään. 

En kuitenkaan osaa vielä sanoa tarkemmin minne minä sitten vuoden päästä haen, onneksi on vielä aikaa miettiä, vaikka toisaalta suunnitelmat on aika selvillä.Tällä hetkellä pitää pitää kaikki ovet avoinna ja lukea ihan täysillä tuleviin kirjoituksiin. Kävin juttelemassa opollekkin tulevaisuuden jutuista ja päädyttiin siihen, että kirjoitan sitten syksyllä fysiikan, sillä siitä olisi varmasti hyötyä näihin luonnontieteellisiin aloihin hakiessa.

Moni on kysynyt minulta mitä mieltä olen hevosaloista tai miksen itse halunnut opiskella jotain hevosammattia. Mulle on aina ollut itsestäänselvyys varmaan vanhempienkin kehotuksesta, että harrastuksesta ei kannata tehdä ammattia. Harvalla ratsastuksenopettajalla on varaa harrastaa omalla hevosella laadukkaasti. Ei mulla mitään näitä heppahommia vastaan ole ja varmasti monelle sopiva ammatti, mutta ei yhtään minun juttu. Ainoa hevosiin liittyvä ammatti mitä voisin harkita on hevoseläinlääkäri.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on? Ja miten teidän vähän vanhempien suunnitelmat on vastanneet sitten todellista opiskelupaikkaa? Löytyykö täältä lääkiksessä tai biologiaa opiskelevia? Kuinka moni haluaa tehdä hevosista ammatin?

68 kommenttia

  1. Mä haluaisin myös lääkikseen, joko ihmisten tai eläinten. Erityisesti ihmisten kirurgia kiinnostaa.

    VastaaPoista
  2. Kiva Postaus! Mulla itellä on ainakin suunnitelmissa, sitten kun olen vanhempi ja pitää alkaa ryhtyä miettimään alaa, että käytän harrastuksia hyödyks.. Just joku pesisvalmentaja tai joku tollane, olis ihan mielenkiintoinen, koska siitä tietää just ennelttän jo paljon asioita (Harrastan siis pesäpalloa..)

    VastaaPoista
  3. Mulla on tässä vasta se tilanne, että lähden lukioon syksyllä. Oon pyöritellyt omissa ajatuksissa vaikka ja mitä vaihtoehtoja, mutta onneks päätöstä tulevasta ammatista ei tarvii vielä tietää! Onhan tässä vielä se kolme neljä vuotta aikaa miettiä... :p Oon kuitenkin miettinyt jo alakoulusta asti luokanopettajan ammattia, arkkitehtiä ja nyt on kypsynyt mielessä ajatus eläin/hevoslääkäristä. Vähän eroo nää ammatit toisistaan... :Dd Mut joo, tsemppiä sulle kirjotuksiin!

    VastaaPoista
  4. No lähihoitaja olisi yksi eläinlääkiksen jälkee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miks nauroin tälle :D Kuka lähtee lähihoitajaksi, tosi raskasta ja huono palkka jos on mahdollisuus tehdä parempaa työtä.. :D

      Poista
  5. Mä itse opiskelen Kuopiossa farmasiaa, ja nyt kyllä voin sanoa, että olen hieman kade tuosta ensikertalaisedusta! :D. Haavelen salaa ihmispuolen lääkiksestä (elukkapuoli olisi ihan oikea unelma, mutta olen hylännyt ajatuksen heikohkon työllisyystilanteen vuoksi, eikä pk-seudulle muutto nappaa). Tällä hetkellä esim. täällä Kuopiossa ei kyllä ole kovin isoa joukkoa suoraan lukiosta saapuneita opiskelijoita lääkiksessä, eli toisinsanoen opiskelijarakenne tulee muuttumaan aivan valtavasti :)

    VastaaPoista
  6. Itsekin harkitsin eläinlääkärin ammattia, mutta todellisuus sitten iski vasten kasvoja ja päädyin sosiaalialalle, jonne rahkeet riitti päästä sisään opiskeleen, ja ala jolla töitä. Eläinlääkäreitäkin alkaa olla niin paljon, että tulevaisuuden työllistyminen voi olla kiven alla. Kannattaa myös harkita realistisesti sitä, mitä ammatilta haluaa, onko se työ todella sitä mitä ajattelet sen olevan, ja onko opiskelu sen arvoista. Esimerkiksi tuttuni eläinlääkärin arki koostuu paljolti eläinten lopetuksesta. Toisaalta kannattaa mennä sinne minne sydän vie, eikä luopua liian helposti unelmistaan :-)

    VastaaPoista
  7. Heis! Olen itse aikanani harkinnu niin lääkistä kuin eläinlääkistäkin, ja muutaman vuoden opiskelin luonnontieteitä (kemiaa ja sittemmin biokemiaa). Jos olet erityisesti kiinnostunut soluun, geeneihin, lääketieteelliseen biologiaan liittyvistä asioista, kannattaa harkita muuten biokemian opiskelua. Biokemiassa pureudutaan nimenomaan elämän biologiaan ja kemiaan, soluihin ja niiden toimintoihin kokonaisuudessaan. Alalla tehdään myös lääketieteellistä tutkimusta, kun kerran lääketiedekin sua kiinnostaa :)

    VastaaPoista
  8. Opiskelen tällä hetkellä Suomen Nuoriso-opistolla ja reilun vuoden päästä valmistun nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaajaks! Siitä ois tarkotus lähtee sosionomiks ammattikorkeeseen ja myöhemmin eläin- tai hevosterapeutiks. tavallaan kaikki suunnitelmat vielä auki,kun ei voi ikinä tietää mihin elämä kuljettaa. :D

    VastaaPoista
  9. Itse opiskelen tällähetkellä lähihoitajaksi...tarkoituksena ois ensvuonna lähtä sitten sairaanhoitajakouluun. Jos vielä kiinnostus riittää, niin lähtisin sh koulutuksen jälkeen vielä lääkikseen:p

    VastaaPoista
  10. Opiskelen 5:ttä vuotta ihmislääkiksessä ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Sekä opiskelu, mutta erityisesti työelämä on todella mielenkiintoista ja jatkuvaa oppimista. Työllisyystilanne on erinomainen ja suuntautumismahdollisuudet rajattomat.

    Itselleni alavalinta ei myöskään aikanaan ollut itsestään selvä, kuten monille tuntuu olevan, joten voin vilpittömästi kannustaa hakeutumaan alalle. Olisin myös hyvin voinut hakeutua (sairaala) fysiikan, biotieteiden, eläinlääketieteen tai ehkä kemiankin alalle, mutta päivääkään en ole nykyisellä alallani harmitellut, että valitsinko väärin. Pidän työstäni ja minulla on paljon mahdollisuuksia rajata sitä jatkossa siihen suuntaan mihin haluan ja missä olen hyvä erikoistumisvaiheen opinnoissa.

    VastaaPoista
  11. Mitä kirjoitat ussan lisäksi? Miksi kirjoitat sen jos siitä ei ole mitään hyötyä ja se on sulle "turha"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjotin bilsan ja kirjotan vielä fysiikan, enkun, matikan ja äikän. Halusin sen koska se on helppoa ja moniin paikkoihin hakiessa ei ole väliä minkä reaalin pisteet otetaan laskuissa mukaan :)

      Poista
    2. Itse viis vuotta sitten kirjoittaneena muistan, kun opettajat sano, että jos pitää valita ns. tyhjä reaali, niin ei uskontoa. :D silloin ne oli reaaliaineista vaikeimpia.

      Poista
  12. Oletko harkinnut biolääketiedettä? Kun kerran luonnontieteet (erit. Bilsa) ja lääketiede molemmat kiinnostavat, tuo olisi näppärä yhdistelmä molempia. :) Tuohan on periaatteessa lääketiedettä solujen, fysiologian ja geenien kautta, ei niinkään asiakaskontaktissa tapahtuvaa diagnosointia. Itse opiskelen kuopiossa farmasiaa ja minulla on muutama ystävä biolääketieteen puolelta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen, mun kaverit on vaan kertoneet, että siitä ei oikein tykätä ja ne jotka sit opiskelee haluaisi pois.. Olisi kiva siis kuulla muunlaisiakin kokemuksia!:)

      Poista
  13. Mitä tapahtuu voiton suhteen kun muutat pois? Vai ootko miettiny niin pitkälle vielä? Kiva postaus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä vielä, jossain postauksessa kyllä vähän kerroin jo, mutta en yhtään muista mikä postaus se oli..:D

      Poista
  14. Olen peruskoulun viimeisellä luokalla ja kohta on edessä yhteishaku. Jo kasiluokalla mulla oli aika selvät suunnitelmat siitä mihin alalle haluan. Eläintenhoitaja opinnot toivottavasti siis starttaa ensi syksynä jossain päin Suomea. Sen jälkeen olis haaveena klinikkaeläinhoitaja opinnot, saa nähdä mikä elämäntilanne silloin on :) Eläimet on ollu tosi iso osa mun elämää viimesimpien viiden vuoden ajan ja harrastankin ratsastusta ja koirien kanssa kaikenlaista.
    Kiva tää uusi ulkoasu!! :)

    VastaaPoista
  15. Moikka, tämmöisenä "seniorina" lääkikseen hakemisessa on pakko sanoa, että jos oikeasti kiinnostaa niin kannattaa hakea! Itse oon nyt hakenu useemman kerran ja innon ja epätoivon päivät vaihtelee, mutta sitkemmin luen joka vuosi. Voi kuullostaa pelottavalta, mutta kyseessä on kuitenkin sun loppuelämä, siihen kannattaa panostaa ;) kannattaa etsiä itselleen lukupiiri ihmisistä, jotka hakevat samaan paikkaan, oli ala sitten mikä tahansa. Muut motivoivat jaksamaan vaikeempinakin päivinä ja onnistumisista on mukavampi iloita yhdessä. Tsemppiä luku-urakkaan! :)

    VastaaPoista
  16. Tosi kiva, että olet viime aikoina postaillut useammin tänne blogiin :) Tämäkin oli hyvä ja kiinnostava postaus. Itse olen 22-vuotias ja opiskelen sosiaalityötä yliopistossa kolmatta vuotta. Olen tykännyt hirveän paljon opinnoista! Välillä ne ovat kyllä vaativia, mutta koen opiskelun olevan silti vaivan arvoista. Olisin mieluiten halunnut aloittaa yliopisto-opinnot heti lukion jälkeen syksyllä, mutta en päässyt sisään ensimmäisellä yrittämällä. Toisella kerralla kuitenkin pääsin, ja täällä ollaan :)

    ps. Uusi ulkoasu on superhieno!

    VastaaPoista
  17. 6-vuotiaasta saakka oon ratsastuksenopettajaksi halunnut, ja oma talli on vieläkin ykkösunelma. Mulla ei oo koskaan mitään muita vaihtoehtoja ollutkaan, mut päätin sit kuitenkin käydä lukion ennen Ypäjälle menoa että saa sitten jonkin toisen ammatin siihen hevosalan vierelle jos se ei ala tuottaa tulosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti tämä minun vastaus ei nyt kuulosta tympeältä ja lannistavalta, en sitä semmoiseksi tarkoita, mutta ...
      Ylioppilastutkinto ei ole ammattitutkinto.
      Se on ns. sivistävä koulututus. Ihan esim. TE-keskuksen sivuilla kysytään sivistävää koulutusta (yksi vaihtoehto lukio/ylioppilastutkinto) ja ammattikoulutusta erikseen.
      Työnhaussa jos sinulta kysytään ammatillisesta koulutuksesta, ylioppilastutkinto ei ole "oikea vastaua". Valitettavasti.
      Eli hevosammatin rinnalle jos suunnittelit toistakin ammattia niin se lukio ei siihen riitä :/

      Poista
  18. Itse opiskelen tällä hetkellä hevostenhoitajaksi (ravipuoleen erikoistuneena) ja vuoden päästä alkais koko paketti valmis. Mutta nyt alkaa olla jo pakko miettiä että mitä tehdä koulun jälkeen. Mielessä on käynny että jos jäis vuodeksi töihin (työpaikkakin on, joskin nyt vain osaaikainen) ja siinä sivussa miettisi mitä sitten tehdä. Opiskella haluisin mutta mitä varmaa on että hevosalaa se on. Hevosagrologi kiehtoo mutta samoin ammattitutkinnon puolelta hevoshieroja tai ravivalmentaja. Tiedä sitten miten käy.

    VastaaPoista
  19. Mun on pakko sanoa että itsestä tuntuu oudolta että osa kirjoittaa täällä että "lähtevänsä" vaikkapa yliopistoon. Sinne täytyy hakea, eikä se ole noin vaan lähtemistä. Yliopistossa (amk-hausta en niin paljoa tiedä kun itse hain yliopistoon) merkkaa niin paljon valintakoemateriaalin osaaminen, ainakin meidän tiedekuntaan osa pääsi ihan pelkästään valintakokeen pistemäärällä.

    Ja vaikka se omakin suoritus olisi tosi hyvä, ei välttämättä pääse sisään. Kaikki suhteutuu muihin sinä vuonna hakeviin. Eikä se itse yliopistossa opiskelukaan ole ihan noin vain "lähtemistä", panostaa täytyy tosi paljon jos oikeasti haluaa menestyä eikä vain läpäistä kursseja.

    VastaaPoista
  20. Biologeilla ja biologian opettajilla on sitten tosi huono työtilanne :/ Jos rahkeet riittää, niin lääkikseen vaan! Tai mites elintarviketeknologia? Tai joku ammattikorkean puoli jossa bilsaa, kemiaa, josta saa insinöörin tutkinnon

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo biologian opettajaksi en varmasti ole rupeamassa, mutta tottahan se on :) Elintarvikebiologia on niin blaah tylsää ainakin lukion perusteella..:/

      Poista
  21. Itse ajattelin joskus samoin, että vain tyhmät lähtee hevosalalle. Mun elämä kuitenkin muuttui kun yhtäkkiä minusta tuli hevosenomistaja. Hurahdin kyllä ihan täysin tähän lajiin. Haaveilin myös pienenä, että minusta tulisi eläinlääkäri. Näillä arvosanoilla ei kuitenkaan sinne pääse, mutta haluan kuitenkin toimia eläinten parissa joten aion kouluttautua hevoshierojaksi. Jotain järkeä minulla sentään vielä on päässä ja päätoimisen ammatin yritän saada yliopiston kautta ;)

    VastaaPoista
  22. Aivan mahtava postaus taas kerran, tää on yks mun lempiblogeista! :D Ite aion ihan ehottomasti päästä eläinlääkäriksi, se on niinku todellakin se juttu, ja vaikka vasta seiskalla oonkin ni tää uranvalinta on mulle täysin selvä. Kovan työn takanahan se on, mutta lopussa kiitos seisoo! Onnea sulle! ;)

    VastaaPoista
  23. Itse olen kirjoittanut viime syksynä biologian sekä ruotsin ja nyt keväällä on edessä englanti, historia ja äidinkieli.
    Tällä hetkellä olen jo hakenut teatterikorkeeseen ja seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa hakemus yliopistoon, englanti pääaineena. :)
    Tsemppiä lukemiseen ja kirjoituksiin.

    VastaaPoista
  24. Olen kyllä kanssasi täysin samaa mieltä, ettei harrastuksesta kannata tehdä ammattia. Minulta on monesti kysytty, miksi en tee koirista itselleni ammattia kun tietoa sekä taitoa on muille jakaa ja kokemusta on lähes lajista kuin lajista, osasta vielä kilpailullisesti. Sen verran mitä olen näitä kavereitani seurannut jotka tekevät leipätöikseen töitä koirien kanssa, jää aika omien koirien kanssa harrastamiseen harmittavan vähäiseksi :/ Sellaista en itselleni halua käyvän ja ymmärrän ajatuksesi täysin.

    Vahvuuteni ovat ihan jossain muualla niinkuin ne näyttävät olevan sinullakin. Tsemppiä opiskeluun ja jatkosuunnitelmiin, minne ikinä sitten päädytkin!:)

    VastaaPoista
  25. Itse halusin kovasi yläasteelle ypäjälle opiskelemaan ratsastuksenohjaajaksi ja tuntui ihan itsestäänselvyydeltä,että tulen sinne myös hakemaan 9.luokan jälkeen.. kumminkin silloin rok-linja ei ollut vielä avoin pk pohajainen joten jouduin käymään 10. luokan väliin ja sinä vuonna ypäjälle pystyi hakemaan ratsastuksenohjaajaksi myös pk pohjaisena. Olen harrastanut ratsastusta koko ikäni ja kilpaillut tavoitteellisesti ja omistan myös oman hevosen, jotenkin oli aikaisemmin itsesäänselvyys,että haluaisin hevosista itselleni ammatin. tuon 10.luokan aikana koin jonkin sortin viisastumisen kun aloin miettimään haluaisinko tosissaan tehdä harrastuksestani itselleni ammatin..niin totta, että hevosalalla harvalla kyllä on varaa pitää omaa hevosta saati sen kanssa harrastaa laadukkaasti ja monesti kuulin opolta sekä omilta vanhemmiltakin,että harrastus on hyvä pitää erillään omasta ammatista. lisäksi hevosalalla työllistymistilanne on niin huono sekä samoin palkkaus joten lähdin luojan kiitos opiskelemaan jotain aivan muuta alaa jossa paremmat työllistymistilanteet sekä sen verran hyvä palkkaus,että pystyn jatkossakin tällä ammatilla kustantamaan hevoseni ja harrastamaan kunnolla :) mikäli olisin lähtenyt ypäjälle ei minulla olisi ikinä ollut varaa pitää edes hevostani...

    VastaaPoista
  26. Kysy vaikea Tuomakselta että pääsisitkö Keskimäkeen opettajaharjoitteluun tai mikä lie se ny onkaan. Ei oo pakko täs oli vaa ehdotus...

    Ootko menny ikinä Hevillä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi mä semmoista kysyisin, eihh ei mulla oo oikein kiinnostusta ratsastuksenopettajaks :) Ja olen mennyt Hevillä muistaakseni kerran!

      Poista
    2. Yritin saaha jotain hauskaa ylle jottei olis niin vakavaa keskusteluu. Toivottavasti otit silti huumorilla

      Poista
  27. Mä lähden toivon mukaan sinne Kuopioon nyt syksystä lukemaan viittomakielen tulkiksi :) tai vaihtoehtoisesti Tukholmaan sama koulu.

    VastaaPoista
  28. Opiskelen tällä hetkellä Joensuussa Itä-Suomen yliopistossa biologiaa ja voin suositella jos kiinnostaa. Meidän koulutusohjelma on tällä hetkellä muutoksen alla, joten enää meille ei haeta biologian yhteishaun kautta vaan uuteen bio- ja ympäristötieteiden tiedekuntaan, jossa voi aloittaa myös Kuopiossa opiskelemaan (ilmeisestikin). On totta että biologeille on vähän nihkeästi töitä, on totta että myös eläinlääkäreille että hevosalallekin on työllisyys hieman huono, mutta toisaalta aina voi jatkokouluttautua ja oma erikoistuminen vaikuttaa todella paljon tulevaisuuden työllistymiseen. Esimerkiksi meillä bilsalla on voinut ottaa biokemian sivuaineeksi tähän asti ja varmasti on vaikka esimerkiksi kemiankin puolella mahdollista erikoistua biokemiaan ja ottaa biolääketiedettä sivuaineeksi, koska sivuainevalinnat ovat aika vapaita loppujen lopuksi meidän yliopistossa. Tutkinto ei ole yhtä kuin sen nimi missä aloitat ja parasta tässä onkin kun saa lukea sitä mikä oikeasti enemmän kiinnostaa - itseäni nappaa enemmän ympäristö ja ympäristöbiologia kuin se perinteinen labra- ja kenttäbilsa. Joten avoimin mielin sitä kohti mikä kiinnostaa! c:

    VastaaPoista
  29. Hei! Minä aloitin opinnot Harjun oppimiskeskuksessa 2.11.2015(kesken lukukauden). Itselläni ainakin on tällä hetkellä selkeä visio siitä, mitä haluan tehdä työkseni. Haluan hoitaa hevosia ja tallia. Unelmani on perustaa oma yksityistalli tulevaisuudessa. Sitä ennen opiskelen nyt hevostenhoitajaksi. Suuntudun varmaankin hevoskasvatukseen. Tämän koulun jälkeen olen pari vuotta työelämässä, jos suunnitelmat pysyvät samana. Sitten, kun olen tarpeeksi vanha, suunnitelmissa on suorittaa tallimestarin erikoisammattitutkinto. :)

    Lisää opinnoistani ja hevosharrastuksestani on blogissani:
    Etenemisen tempo

    VastaaPoista
  30. Tässä ysin loppupuolella mulla on myös yksi päätös tehtävänä.. Olisi toki kiva saada hevosista ammatti, mutta tein jo aiheesta postausta, jossa totesinkin saman kuin sinä, ettei se kannata. Sen sijaan olen pyöritellyt tässä vaihtoehtoa kaksoistutkinnosta ja ehkä siihen lisäksi hevoshierojan koulutus, mutta saas nähdä kuinka tulevaisuudessa käy :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko tähän kysyä, pari muutakin on puhunut tosta hevoshierojan ammatista.
      Joskus aikanaan itekki mietin hevoshierojaa, silloin vastimuksena oli fysioterapeutin tutkinto suoritettuna (siis ihmisten fyssari) ENNENKUIN voi alkaa opiskella eläinhierojaksi.
      Eli onko tuo vaatimus edelleen?? Ootteko hoksannu?

      Tulin ite päätökseen tuolloin kauan sitten, että en taida jaksaa eka väh.3v opiskella ammattikorkeassa fyssariksi ja sitten vielä perään x vuotta eläinhierojaksi :D

      Poista
  31. Haluaisin opiskella (oikeus)antropologiksi mutta niitä ei suomessa tarvita paljoa joten se on suljettu valinta. Listallahan on sitten poliisi ja urheiluhieroja. Hierojaksi aion ainakin kouluttautua :) Hevosista en halua ammattia, ei ole mun ala :p

    VastaaPoista
  32. Mulla haaveina on eläinlääkäri tai farmaseutti. Luen kans luonnontieteellisiä ja oon erityisen kiinnostunu biologiasta. Tarkoituksena olis päästä lääkkikseen, mutta en kuitenkaan halua "ihmislääkäriksi" vaan mieluiten eläinlääkäriksi tai farmaseutiksi. Mulla on myös suuret tavoitteet päästä opiskelemaan USA:han mikä vaikeuttaa hakuprosessia tosi paljon, Suomessa kun vain kuitenkin on yksi ainoa paikka missä eläinlääkäriksi voi opiskella ja hakijoita on vuosittain satoja mutta sisään pääsee vain 50-70 hakijaa. Rn haluaisi joutua pitämään välivuotta vaan mieluiten lähtisin heti opiskelemaan eteen päin lukion jälkeen! USA:n yliopistoissa kun tuleekin sitten vastaan raha onkin pakko hakea stipendiä. Suomessa kun ei ole muuta kuin yksi järjestö joka sponsoroi USA:han lähtevää suomalaista opiskelijaa $10 000 arvoisella avustuksella vain yhdeksi lukuvuodeksi, itse taas haluaisin kuitenkin suorittaa koko opiskelun sitten samassa koulussa enkä vain yhtä lukuvuotta. Ei siis auta kun hakea stipendiä ja pitää peukut pystyssä! Jos ei muuta niin on mulla sentään jo sopiva yliopisto Kaliforniasta katteltuna! :)

    VastaaPoista
  33. mäkin haluaisin kirjottaa bilsaa, ja maantieto olis toinen kiinnostava juttu, mutta siitä enemmänkin kulttuurillinen ja tää luonto-puoli. Ongelma vaan on että en tiedä sitten mihin mahdollisen yliopiston jälkeen työllistyä :D lääketieteessä mua kiinnostaisi enemmänkin lääletieteen tutkimus, mutta matikka, fysiikka ja kemia on mulle niin epämieluisia aineita, etten niitä kyllä oikein jaksa lukea saati sitten päntätä niitä jossain yliopistossa. Toisaalta opettajakskaan en halua, koska en jaksa mitään verhoissa roikkuvia lapsia :D ehkä musta tulee sitten joku työtön luonnontieteiden maisteri..

    VastaaPoista
  34. Tää oli tosi mielenkiintonen postaus! :) Itsellä haaveena on pitkään jo ollut eläinlääkis, ihmispuoli ei niinkään kiinnosta. Sinne siis pyrin vuoden päästä, saa nähdä miten käy :D Myös aineenopettaja (yläkoulu/lukio) on käynyt mielessä, mutta eläinlääkis edelleen ykkösenä :)

    VastaaPoista
  35. Hyvä postaus! Mä olen koko ikäni halunnut ihmislääkäriksi ja motivaatio sitä kohtaan kasvaa vaan. Olen itse vasta ysillä, mutta syksyllä sitten lukioon:) Harrastukset kannattaa todellakin pitää harrastuksina! Muutenki työ ja muu elämä on hyvä pitää erillään. Veljeni on jo kirjoittanut ja hakee keväällä lääkikseen. Olen siten nähnyt vähän sitä lukemista ja harjoittelua. Patologina toimiminen olisi myös kiinnostavaa.

    VastaaPoista
  36. Oma unelmani olisi tietysti ura este/kouluratsastajana. Tässä lähiaikoina olenkin miettinyt, kummalle lajille omistaudun enemmän. Eihän se kunnon ammattia vastaa, mutta ammateista haluaisin ainakin opiskelemaan hevosenhoitajaksi, lukion ohella. Myös ratsastuksenohjaajan hommat kiinnostaa, mutta ensisijaisesti hevosenhoitajaksi ajattelin pyrkiä.

    Tää postaus oli kiinnostava ja pani itsenikin miettimään näitä asioista. :)

    VastaaPoista
  37. Itse olen vasta 8-luokalla, mutta olen jo pitkään miettinyt, että lukion (menen joka tapauksessa lukioon) jälkeen voisin mennä oikeustietelliseen tavoitteena asianajajan ammatti. Mieleni muuttuu varmasti vielä, mutta tuo aate minulla on ollut jo kaksi vuotta!

    VastaaPoista
  38. Tosi mielenkiintonen postaus !
    Ite pidin välivuoden, koska en yhtään tiennyt mitä lähden opiskelemaan ja se auttoi, keksin sen oman alan joka kiinnostaa ja nyt opiskelen sitä tyytyväisenä. Abikeväänä kävin tsekkaamassa eläinlääkiksen pääsykokeet huvikseen, ilman mitään tarkoitusta yrittää sisään ja oli aikalailla haastavat (lievästi sanottuna). Omalla kohdalla välivuosi oli nappivalinta, antoi motivaatiota uusiin opiskeluvuosiin (lukion jälkeen aika matalalla) ja sain töitä tehdessä kerättyä vähän kassaa opiskeluja varten. Seuraavana syksynä oli sitten mukava lähteä kouluun, johon olin halunnut ja muuttaa hyvillä mielin omaan kämppään.

    VastaaPoista
  39. Mielenkiintoista lukea sun pohdintoja tästä. Itse opiskelen tällä hetkellä ammattikoulun ensimmäistä vuotta hotelli-, ravintola- ja catering -alalla kaksoistutkinnolla ja tarkoitus olisi suuntautua tämän ensimmäisen vuoden (joka muuten on aikamoista sekametelisoppaa ainakin täällä) jälkeen enemmän hotellipalvelun osaamisalalle. Mikään järin hyvä palkkahan alalla ei ole, mutta tällä hetkellä veri vetää juuri sinne. Vuoden 2018 syksyllä, jolloin toivon mukaan valmistun, siirryn heti työelämään ja/tai jatkan opiskeluja ammattikorkeassa restonomiksi.

    Mun ryhmänohjaaja on moneen kertaan sanonut, että ihminen oppii koko elämänsä ja on vain hyvä, että on useampi tutkinto alla. Tää näkyy meidän luokassa todella selkeästi: on lukion ja toisen ammattitutkinnon kesken jättäneitä, aikaisemmin valmistuneita, 30-40 vuotiaita ja sitten viime vuonna peruskoulusta päässeitä. Eli mikäli ei oikeasti vain jokin ala nappaakaan enää valmistumisen jälkeen niin ei muuta kuin uutta alaa vain pohdintaan ;)

    VastaaPoista
  40. Käyn nyt viimeistä vuotta lukiota, mutta en meinaa hakea vielä tänä vuonna mihinkään vaikka mä suunnilleen tiedänkin mitä haluan opiskella lukion jälkeen. Mutta koska rahaa ei ole koskaan (ainakaan opiskelijalla) liikaa, niin ajattelin hakea töitä että olisi edes vähän säästöjä kun muutan pois kotoa opiskelujen perään. :) Mutta tosiaan: tällä hetkellä mua kiinnostaaa eniten eläinfysioterapeutin ammatti. Ala-asteelta lukion tokaan vuoteen asti olin sitä mieltä että musta tulee lastentarhanopettaja, mutta yhtäkkiä mun mieli vaan muuttui ja tuo eläinfysioterapeutin ammatti olis tosiaan haaveena! Sosionomi olis myös yksi vaihtoehto, mutta katsotaan onko mulla vuoden päästä kun oon välivuoden pitänyt niin ollenkaan nuo edellä mainitut vaihtoehdot mielessä. :)

    Mun isoveli aloitti viime syksynä opiskelut eläinlääkiksessä ja on puheittensa mukaan tykännyt. :) Vähän aiheesta poiketen: nyt ymmärrän miksi yliopisto-opiskelut kestää niin monta vuotta: opiskelu alkoi muistaakseni vasta syyskuun puolella, joululoma kesti kuukauden, pääsiäisloma kestää viikon ja kesäloma on paljon pidempi kuin meillä.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh, meillä farmasialla yliopistossa kesäloma on tasan yhtä pitkä kuin peruskouluilla (n. 1.6. - 10.8.), joululoma 3vk ja pääsiäisloma sit sen viikon.. :D Eli ei tässä lomilla juhlita.. Kahtena vuonna sit harjoittelut loppuu vasta 1.7., eli kesä"lomaa" vain heinäkuu. Hiihto- ja syyslomiahan yliopistossa ei ole.
      Eli alakohtaista tämä lomien pituus.. :D Esim poikaystävälläni on kesäloma sen 1.5.-1.9.

      Poista
  41. Vielä yks vuosi aikaa miettiä ajattelin että musta tulis eläinlääkäri mut riitääköhän matikka

    VastaaPoista
  42. Oon vasta 13v mutta nyt jo aikalailla mielessä mennä lukioon ja sen jälkeen yliopistoon lukemaan kieliä, sieltä valmistua vaikka maisteriksi ja hakea vaikkapas ammattikorkeeseen kieliä opettamaan. Palkka aika hyvä mikä mulle tärkeetä, lapsuuden oon kituuttanu "köyhässä" perheessä, ja rakastan englannin puhumista, mulla on hyvä kielipää. En tiiä jos sitten vaikka isona hetkeks Englantiin asumaankin. Hevoset oon päättäny kans pitää vaan harrastuksena, kattoo sitten isona jos aikaa ja rahaa riittäis hevosen omistukseenkin. :D

    VastaaPoista
  43. Sen neuvon annan, että paineita ei kannata ottaa. Jos jonkun alan valitsee niin ei siinä tarvitse olla loppuelämää mikäli kiinnostus lopahtaa. Jokainen varmasti noituu turhankin usein, kun vastaan tulee työhönsä täysin kyllästynyt ihminen, jolla ei ole ollut rohkeutta muuttaa eläämäänsä. Nykyään monimuoto ym. Opiskelu onnistuu. Itsellä kaksi ammattia. Uudelleen piti kouluttautua terveyssyistä, mutta saa nähdä jääkö tämä ala viimeiseksi.

    VastaaPoista
  44. Hei tähän ulkoasuun liittyen, jos mainoksia olisi hieman vähemmän (1-2 vähemmän) ja sivupalkit olisi pikkuisen leveämmät, tää ulkoasu olisi siistimpi! :)

    VastaaPoista
  45. Mä olen vastikään yliopistosta valmistunut filosofian maisteri, joka ei ollut aluksi lainkaan varma mitä haluaisi tehdä (eikä kyllä vieläkään aivan). Kävin amkissa kääntymässä sosiaalialalla todeten ettei se ollut yhtään oma juttu. Oma juttu löytyi humanististen ja yhteiskuntatieteiden parista ja yliopistovuodet olivat tosi antoisia. Mieti ihmeessä rauhassa, mutta koska yhteiskunnalliset päätökset valitettavasti ovat hankaloittaneet viime vuosina alan vaihtamisia, ei kannata kuitenkaan hakeutua ihan mihin tahansa. Se on jo hyvä alku minusta, että tiedät luonnontieteiden olevan vahvuutesi - yliopiston sisällä on vähän pääaineesta riippuen helppo tai suht helppo vaihtaa pääainetta ja kokeilla eri sivuaineita, mistä löytyisi ne omat mielenkiinnon kohteet. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  46. Olen itse vasta 8 luokalla mutta tarkotus ois ysin jälkee kolmoistutkinto. Amislinja ois hevosenhoitaja ja koulu Kaustisilla lukio on vielä vähä mietinnässä et mihin lukioo menis.😊

    VastaaPoista
  47. Mulla tää ammatin valinta ei ole vielä ajankohtainen muutamaan vuoteen mutta tällä hetkellä haavena olis just toi eläinlääkis tai "ihmislääkis". Molempiin vain on aika vaikea päästä... :/

    VastaaPoista
  48. Rehellisesti sanottuna mulla ei oo mitään hajua mihin haen peruskoulun jälkeen ja yhteishaku on ihan kohta. Alkaa tuntumaan että se 10lk ois se kaikista järkevin vaihtoehto..

    VastaaPoista
  49. Mä kans pitkään mietein eläinlääkistä mutta se sitten lopahti kun niin vaikea päästä eikä fysiikka kiinnostanut. Nyt keväällä yritän päästä lukemaan farmasiaa ja miksei se olisi sullekkin yksi hyvä vaihtoehto? :)

    VastaaPoista
  50. Olen peruskoulun viimeisellä eli yhteishaku alkaa ihan pian. Minäkin olen luonnontieteistä pitävä henkilö ja olen pohtinut ihmislääkistä. Eläinlääkäri olis mun haaveammatti, mutta en usko sinne pääseväni lukion jälkeen. Myös matikkaa/biologiaa/kemiaa voisi lähteä opiskelemaan. Lukioon nyt kuitenkin menossa, luonnontieteitä otan paljon kursseihin ja matikkaa, sen tiedän jo:) Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...omaan onneksi hyvän lukupään ja minulla on kiitettävä keskiarvo. Ovet on siis aika auki vielä.

    VastaaPoista
  51. Pienempänä haaveilin delfiini kouluttajan ammatista.

    VastaaPoista
  52. Täälläkin kirjoittelee vasta 13 vuotias keskenkasvuinen mutta tiedän jo melko selkeästi mihin haluan. Oon pienen elämäni aikana pyöritelly vaikka minkälaisia ammatteja mielessäni: poliisi, eläinlääkäri, ratsastuksenopettaja ja palomies. Mutta oon nyt ollu jo yli vuoden sisustussuunnittelijan kannalla. Rakastan sisustamista yli kaiken ja omaan huoneeseenkin tulee värkättyä yhtä sun toista! :) Eihän sitä tiedä vielä tässä vaiheessa elämää varmaksi sanoa mihin menee, kun vaihtoehtoja on niin paljon :D saattaahan sitä myöhemmällä iällä hoksata jonkun toisen ammatin, mutta tällä hetkellä oon vaan onnellinen seiskaluokkalainen jonka ei onneks tarvi vielä päätään vaivata tämmösillä isoilla kysymyksillä! Onnea sulle jatkoon <3

    VastaaPoista
  53. Minä suuntaan syksyllä lukioon. Eniten haluaisin eläinlääkäriksi. Jos en eläinlääkikseen pääse, niin aion suunnata lukemaan kemiaa, biologiaa tai perinnöllisyyttä (maa-ja metsätaloustieteellinen). Mulla juuri vahvuutena kemia ja matikka, joten en koe minkään näistä olevan mahdottomuus. Ja tietty voihan olla, että lukion aikana löydän jonkun muunkin alan. :)

    VastaaPoista
  54. Oletko kuullut kotieläintieteestä, eläinten ravitsemusta ja jalostusta Helsingin yliopistossa? Itse kuulin alasta juuri kaveriltani ja harkitsen vakavasti sitä :)

    VastaaPoista
  55. Moi! Itsekin olin aika samassa tilanteessa kuin sinä: lääkisjutut kiinnosti, biologia, geenitekniikka yms olivat tosi mielenkiintoisia. Lääkikseen en kuitenkaan hakenut, koska en halunnut varsinaisesti lääkäriksi. Aalto yliopistolla teknillisessä korkeakoulussa on linja nimeltä bioinformaatioteknologia, mitä itsekin päädyin opiskelemaan, siinä sekoittuu niin lääkisjutut kuin dippainssiopinnot. Työllisyystilanne dippainsseillä varmasti parempi kuin yliopistosta valmistuneilla biologeilla. Kannattaa lukea lisää Aallon sivuilta! Itse olen ainakin tykännyt. :)

    VastaaPoista
  56. Hei tiia ja pinja
    Kiva katsella teidän videoita.
    Kiva ois sellainen video missä on koko päivän talli touhut.tiina

    VastaaPoista
  57. Hei, olet varmaan jo maininnut tästä joskus, mutta haluaisin vielä varmistaa... :) Onko sulla siis pitkä matikka nyt lukiossa? Jos on, niin mitä mieltä olet, onko ollut "mahdotonta"?

    VastaaPoista

KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!

© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.