10 asiaa, joita et ehkä tienyt meistä

perjantai 22. helmikuuta 2013

Päätinpä tehdä tälläisen postauksen, kun en näin perjantai illan kunniaksi muutakaan keksinyt. Tuliko teille jotain ihan uutta infoa? Vai olinko liian yllätyksetön?


1. Silmälasit
Minun pitäisi oikeasti pitää silmälaseja, sillä näköni ei ole mistään parhaasta päästä. Näen silti ihan hyvin ilman, eikä päänikään kipeydy, joten pidän näitä vain oppitunneilla tai jos en näe kunnolla kauas esim. elokuvateatterissa

2. Pimeä
Pelkään pimeää. Eikä tätä edes voi laittaa liian pelottavien leffojen tai kirjojen syyksi. En uskalla katsoa mitään pelottavia leffoja. Kauhuleffaoille siis ehdottomasti ei. Joskus on vaikea mennä iltatalliin, kun joutuu kävelemään tuolla pimeässä, siinä ehtii kuvitella vaikka mitä... No yleensä juoksenkin koko matkan.


3. Historia
Oon aina pitänyt historiasta ja varsinkin yläasteen aikana siihen tarkemmin perehtynytkin. Koulussa mun historian numero oli koko yläasteen ajan 10, luen paljon historiallisia romaaneja, katson historiallisia leffoja ja etsin netistä tietoa historilliaisa sivustoja. Tällä hetkellä käsitelty kirjojen muodossa aika hyvin Venäjän hovi, olisiko teillä suositella mitä kirjaa/hovia rueta seuraavaksi valloittamaan? Niin ja ei mua mikään tavallisten ihmisten historia kiinnosta, pitää olla kultaa ja kimallusta, kuninkaita ja kuningattaria.

4. Riippuvuus
Olen riippuvainen mun puhelimesta. Ja pahemman luokan riippuvuus onkin. Mulla on koko ajan puhelin kädessä, selailen facebookkia, blogeja, instagramia, fashiolistiä tai sitten vain pidän sitä kädessä. Tiedän aina missä puhelimeni on, en vaan tajua ihmisiä jotka kadottaa puhelimensa taikka unohtaa jonnekkin. En tiedä kestäisinkö enää ilman tätä mun nykyistä kultaa..!

4. Englannin kieli
I am Tiia. How old are you? Siihen se sitten melkeen jäi. En oikeasti osaa tuottaa tekstiä englanniksi, en osaa kunnolla perussanastoa saatikka kielioppia. Oon muuten hyvä koulussa, mutta kielet.. Englantia kohtaan mulla on vielä joku asennevamma, en osannut ennenkään miksi osaisin nyt. Joten turha edes opetella. Tulen vielä varmasti tarvitsemaan tätä kieltä, joten joudun  vielä joskus opettelemaan kunnolla.. 


5. Voitontahto
Olen melko kilpailuhenkinen ihminen. Ratsastus on ainoa laji, missä hyväksyn jonkun muun sijan kun voiton. Osaan nykyään olla (onneksi) tyytyväinen vain hyvästä suorituksesta, ilman ruusuketta. Muut lajit mitä koulussa harrastetaan ovatkin asia erikseen. Haluan olla paras, hypätä pisimmälle, juosta koviten, tehdä eniten maaleja jne. Eikä tämä parhauden tavoittelu lopu vielä urheiluun, haluan olla paras tekemään bannereita, haluan olla paras bloggaaja, haluan saada parhaan numeron kokeesta jne. Onneksi selviän loppujen lopuksi ihan hyvin, vaikken ole paras, vaikka oisin se huonoin. Tiedän omat vahvuuteni, juoksemisessa voin olla paras, mutta en voi olla hypätä pisimmälle pituushypyssä tai saada parasta numero kokeesta. Tiedän omat rajani ja vahvuuteni, voin siis hyväksyä vähän huonommankin suorituksen. Mutta ne lajit ja asiat missä tiedän olevani hyvä miltei paras, ei niissä voikkaan sitten olla huonoin tai sitten ärsyttää - ja kunnolla ärsyttääkin. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

6. Katalogien hamstraus
Keräilen hevostarvikeliikkeiden katalogeja, niitä on mulla pari korillista tuolla pöydän alla. Otan kaikista liikkeistä aina esitteitä parikin kappaletta, jos toinen vaikka häviää. Hööksin katalogeja löytyy vuodesta 2006 asti, muita sitten vähän vähemmän.

7. Blogien ulkoasut
Mulla on joku pakkomielle blogien ulkoasuihin. Saatan selailla tunteja ihan satunnaisia blogeja katsellen vain niiden bannereita. Jos en pidä ulkoasusta, en yleensä jatka blogin lukua. En lue yhtään blogia, missä ei ole ulkoasu josta en pidä yhtään. Melko pinnallista.

8. Sotkuisuus
Mua ei vaan häiritse sotku, ainakaan omassa huoneessa tai tallissa. En jaksa siivota ja miksi siivoisin kun pystyn elämään mun kaatopaikka huoneessa?  Mun tavarat on hujan hajan, vaatekaappi sikin sokin, kuukauden vanhat kananmunan kuoret työpöydällä eikä sängyn alle kurkistettu kuukausiin. Todella ällöttävää.


9. Voiton kieli
Jotkut ovat ehkä kuvista huomanneet, että Voitolla on hieman erikoislaatuinen kieli. Itsekkään en ihan tarkalleen tiedä mitä sille on käynyt, mutta kertomuksia siitä olen kuullut. Voitto on löytynyt karsinasta kieli repaleisena, se on sitten ommeltu kasaan ja heppa on ollut lähellä kuolemaa, koska syöminen on ollut todella vaikeaa. Tämä on siis tapahtunut ennen Voiton meille tuloa, enkä kyllä enään ihmettele että miten joku on voinut saada kielen noin riekaleiksi. Voitto kun tunkee sitä joka paikkaan.

10. Avoimuus
Oon melko avoin ihminen, pystyn kertomaan lähes tuntemattomille kavereilleni joidenkin mielestä tosi yksityisiä juttuja. Ei se mua häiritse vaikka ne tietää minusta asioita. Tämän takia mun on joskus vaikea pitää muiden "salaisuuksia". Ajattelen että eihän tossa oo mitään salaista, ei minuakaan haittaisi vaikka joku kertoisi tuon eteenpäin. Jolle kulle toiselle se voi kumminkin olla vähän arempi asia, eikä hän halua että kaikki tietävät. Nykyään koitankin olla tarkempi ja miettiä kaksi kertaa, mitä muiden juttuja voin kertoa ja mitä en.


80 kommenttia

  1. Mullakin on huono näkö, mut mä en ikinä käytä silmälaseja, ne ei sovi mulle enkä muutenkaan tykkää, joten käytän piilolinssejä ;)

    VastaaPoista
  2. Ootko nähnyt kiinan (viimeisestä?) Keisarista sen elokuvan ?:) nimeä en muista..

    VastaaPoista
  3. tosi kiva postaus :) mikä sun englannin numero on sit ollu :D

    VastaaPoista
  4. Mäkin pelkään pimeää :D Varsinkin jos joudun kävelemään kotiin myöhään illalla :P woulditellyou.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. Mullki huono näkl mutta en halua silmölaseja xD Mutta kiva postaus :D

    VastaaPoista
  6. Mulla on kans huone aina ihan järkyttävässä kunnossa :D mutta se ei mua häiritse nii en yleensä siivoo sitä, paitsi sit ku mut käsketään siivota se :D

    VastaaPoista
  7. haha,sama tuo pimeä homma,juoksen aina tallista sisälle sen matkan :D

    VastaaPoista
  8. Kiva postaus taas! Mä näin sellasta ihan ihmeellistä unta, et mä olin teillä ja mentiin sitten Pinjan ja sun kanssa ratsastamaan lillillä ja voitolla. Ja joo, en tosiaankaan tiedä mistä tuokin uni tuli XD

    VastaaPoista
  9. Olen sun kanssa täysin samoilla linjoilla ton riippuvuuden ja voiton tahdon suhteen! :)

    VastaaPoista
  10. Jos haluut aina olla paras kaikessa nii miks et sit haluu olla "paras" huoneen siivouksessa? :D oot mun mielestä hyvä tyyppi mut tota sotkusuutta en tajuu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ehkä hän haluu olla paras sotkemaan huoneensa tai jotain sinne päin :D

      Poista
  11. hyi pimeys, en kans tykkää yhtään :D

    VastaaPoista
  12. mä en silleen pelkää pimeää mutta olen kattonut aika paljon kauhuleffoja ja kuvittelen ihan kaikkea ja olen itse toosi laiska siivoja:)

    VastaaPoista
  13. Tää oli kiva postaus :) Uudenlainen ainakin :D

    Huomasin, että moni edellisistä oli sanonut pelkäävänsä pimeää myös, mutta esim minulla ei ole pimeyden kanssa mitään ongelmaa. Yleensä jos saan kävellä vaikka myöhään illalla kotiin, kävelen hitaasti ja nautiskelen siitä omasta hiljaisesta ajasta :)
    Toi voitontahto taas on tuttu juttu :DD

    Joskus tulevaisuudessa uus tämmönen saman tyylinen postaus!

    VastaaPoista
  14. Mäki pelkään pimeetä, yleensä kans juoksen matkan iltatalliin :D Mulla on kans lasit, joita pitäs varmaan käyttää. Sama juttu puhelimen kans. En voi elää ilman sitä ja mulla on se aina ! Mulla on viel sama puhelin ;)

    VastaaPoista
  15. Jänskä juttu tuo voten kieli! :D Kiva postaus! Teetkö muuten sen sun heppakirjapostauksen?

    VastaaPoista
  16. Olet saanut haasteen!
    http://iidavalokuvaa.blogspot.fi/2013/02/haaste.html

    VastaaPoista
  17. mäki pelkään pi´meetä kauheesti :(

    VastaaPoista
  18. mun mielest sull on parhaat bannerit ja paras blogi! :))

    VastaaPoista
  19. Itseasiassa minäkin pelkään pimeää ja olen kielissä ihan surkee :DD Jos pitää yksin mennä tekee iltatalli niin käyn valosan aikaan kaikki tekee valmiiks niin että ei tarvii kun hevoset hakee sisälle :)

    VastaaPoista
  20. Mäki pelkään pimeetä ja oon kielissä surkee:D Ja oon ihan liian avoin. Aina vahingosa kerron kaikille kaikki omat salaisuujet:D

    VastaaPoista
  21. toi englannin kielen asennevamma kuulostaa tutulta :D sairaan ärsyttävää!!

    VastaaPoista
  22. toi englannin kielen osaamisvaikeus tuntuu kyl ihan liian tutulta ... kolmosella jo lopetin sen lukemise ja mietein sillo et antaa olla ! nyt kaduttaa D;;

    ja toi sotkuisuus on niin mua :d aina äitillekki sanon että tää on mun huone, mun kaatopaikka ja jos mä pystyn täällä elämään ni se on pääasia XD

    http://moments-laura.blogspot.com

    VastaaPoista
  23. Haha, mul on lasit, ja pakko käyttää, ku niin huono näkö:D Ja Piilareit ei voi ottaa ku niin vahva silmäluomi, et se puskee kiinni :D Ja onneks en oo ainut joka pelkää pimeetä!

    VastaaPoista
  24. Mulla on itelläkin lasit ja en osaa enkkuu yhtään vaikka oon 6 luokalla se on todistuksessa 6 ja nyt yritän tsempata, mut en vaan jaksa tai kerkeä. :D
    No joskus kyllä vielä harjoittelen oikein kunnolla kun en voi mun unelma ammattiin päästä: pieneläinlääräri, kun pitää osata lääkkeistä lukee enkuks ;P jos haluisin vaikka kampaajaks en pääse siihenkään,kun pitää lukee hiustenvärjäys pakkauksesta tekstejä enkuks!! on elämä nykyään vaikeeta!!
    Pitää vaan päntätä nyt entistä enemmän kun ei ole vielä kun öö... 3 vuotta niistä ihan ekoista tunneista. Harjottelemaan vaan kun ei oo kaikkee perus juttui vielä osannut!

    VastaaPoista
  25. Hyi mäki pelkään pimeetä :D en voi mennä ees vessaan yöllä jos ei oo valoja päällä :D

    oon myös kännykkäaddicti :D

    en oo kyllä enne huomioinu tota voten kieltä pahemmi mutta nyt ku tarkemmi katteli ni kyllä se ehkä vähän parsitulta näyttää :D

    VastaaPoista
  26. ihaaanaaa blogi ja kiva nimi sulla! (itellä sama)

    VastaaPoista
  27. Samoja piirteitä löytyi. vaikka olenkin jo reilusti yli parikymppinen pelkään yhä pimeää. Ja näköni on myös huono. Käytän usein piilolinssejä, koska ne on niin helpot. Nyt sain tosin lahjaksi silmälasit, joten nyt alan käyttää niitä enemmän. Optikon mukaan mulla on todella haastava pää, joten silmälasien löytyminen on vaikeaa. Toivottavasti näkösi ei huonone mutta pahoin pelkään. Suosittelen ehdottomasti piilareita. Itse olen käyttänyt niitä kasi vai ysiluokalta.

    VastaaPoista
  28. Aika mukava kuvaus Versaillesin hovista on kirjassa Kuningas kutsuu tanssiin kirjailija on Rosalind Laker.

    VastaaPoista
  29. Minulle Englanti on aina ollut suuri haaste siis kolmoselta lähtien, mutta kun nyt puoli vuotta sitten muutimme tänne Hollantiin menin kansainväliseen kouluun ja kappasvaan sieltähän se Englantikin sitten tuli ja sujuu nyt ilman suurempia ongelmia ;) Tsemppiä vaan ja muista että Englantia tulee tarvitsemaan ammatissa kuin ammatissakin :D

    VastaaPoista
  30. Jos sulla on enkkuu asennevamma nii mites on ruotsin laita? :D mulla menee toisinpäin... enkku on kivaa ku sitä osaa mutta ruotsiin mulla on selvä asenneongelma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no ruotsi menee vaikka en ookkaa siinä yhtää parempi:D

      Poista
  31. Sulle tuli minuutissa viis uutta tykkäystä ;D

    VastaaPoista
  32. hevostarvikekuvastot ja historia ! <3

    VastaaPoista
  33. Onneks voiton kieli huomattiin...

    VastaaPoista
  34. munki huone ja kylppäri on ku kaatopaikka, mut oo tallil taas oon hirveen tarkka et kaikki on omalla paikalla ja järjestyksessä

    VastaaPoista
  35. Hah :D Tää oli tosi kiva postaus! Tuntuu hassulta että sä et oo sellainen puhtauden kannattaja, koska mulla on susta sellanen kuva :D Tää leväytti mun silmät ammolleen.. :D Cool !

    taikaatallilla.blogspot.com

    VastaaPoista
  36. Tässä olis teille yks postausidea:
    Te ratsastatte normaalisti omilla hevosillane, ja kuvaatte toisianne.
    Sitten kuitenkin kirjoitatte toistenne blogiin miten meni, niin, että esim.Pinja saa sanoa vain yhdellä lauseella millainen Lilli oli ratsastaa ja loput sinä Tiia päättelet itse kuvista ym, ja kerrot mitä olisit itse parantanut,tai tehnyt vähemmät yms.Ja kaikki tämä van yhden lauseen,kuvien ja katselun perusteella! :)

    VastaaPoista
  37. Kiva postaus!!
    Toi enkuntaito kuulostaa tosi tutulta :D Mikä sun numero sulla siinä on ?

    VastaaPoista
  38. Kannattaa muuten oikeasti lukea sitä enkkua nytten, jos aiot lukioon mennä. Mä on kans ollu aina surkea enkussa ja numero oli nipin napin seiska ysin tokarissa. Nyt lukiossa meneekin sitten huonommin, eka kurssi vitonen ja toisesta hylätty.:D Hupsis.

    Kannattaa muuten kokeilla piilareita jos et tykkää silmälaseista.

    ps. Tossa on muuten 11 kohtaa, nelosia on kaksi:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja lukiossa on pakko (ainakin meillä päin ja asun myös samalla suunnalla kuin Tiia) valita pitkä matikka tai englanti.

      Poista
    2. Juu pitää meilläkin, onneksi matikka on mulle melko vahva aine. Joten ei pitäisi olla mitään hätää:)

      Poista
    3. Pitkä matikka ei oo mitenkään helppoo :D ysin totarissa matikka 9 ja nyt luen pitkää matikkaa ja numerona 8. Ei toi paljoo oo laskenu mut kuitenkin.

      Poista
    4. Itsellänikin on englanti ollu aina heikkous. Ysin päättötodistuksessa se oli 7 ja tällähetkellä kurssiarvosanat näyttää 6 ja 7. Enkä ole mitenkään sen enempää kuin aiemminkaan panostanut siihen. Eli ei kannata stressata sen lukion takia, ainakaan omasta mielestäni : )

      Poista
  39. Koska tulee livee? Tai kysymyspostaukset vastaukset? Tai joulukalenterin poistetut kohtaukset?

    VastaaPoista
  40. Minusta taas sinun ei kannata ottaa stressiä tuosta englanninkielen osaamisesta! Itse lukiossa selvisin siitä rimaa hipoen vaikka olin taidoiltani ainakin lukemani perusteella ihan samassa jamassa kuin sinäkin - johtui osittain siitä, että englanninopettajani oli niin syvältä :) Englantia oppii parhaiten, kun lukee tekstejä aiheista jotka itseään kiinnostaa, eli esimerkiksi juuri hevosista. Ja nyt aikuisemmalla iällä olen joutunut väkisin tilanteisiin, jossa minun on vain pitänyt avata suuni, tuli sieltä sitten mitä sanoja hyvänsä ja ulkomaanreissuilla sitä ihan muutaman päivän sönköttämisen jälkeen huomaa, että se puhe vain tarttuu itseenkin ja pystyy päiväpäivältä enemmän tuottamaan itsekin ajatuksia sanoiksi englanniksi. Nyt viimeisen kuukauden aikana olin ensimmäistä kertaa valmennuksessa, jossa valmentaja puhuu englantia ja vaikka sitä hiukan jännitin alussa, niin yllätyin itsekin siitä, että lopulta sitä ymmärtää enemmän kuin uskoisikaan ja pystyi jopa itse analysoimaan ratsastustaan englanniksi. Luotan myös siihen, että minulla on koko elämä edessä oppia englantia ja sitä oppii kaikista parhaiten vain puhumalla. Joten tsemppiä ja lukiostakin uskon sinun selviäväsi siltikin vaikka toivottamalta tuntuu!

    VastaaPoista
  41. sulla on tosi kiva blogi! :) ja tykkään kattoo myös teijä videopostauksii ku ne on niin hauskoja :D mäki pelkään pimeetä enkä tykkää kauhuleffoista:/ millä tasolla kisaat voiton kanssa(seura/alue)?(:

    VastaaPoista
  42. tuli mieleen että minkä kokoiset teidän karsinat on ja minkä korkuinen teidän talli on

    VastaaPoista
  43. Tosi kiva postaus, en tainnu tietää näistä yhtäkään etukäteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näitä oli yksitoista. :-D kaksi 'nelos'-kohtaa. :-D jotenkin pisti vain silmään. :-D

      Poista
  44. Oot joissain jutuissa ihan kun minä :) ainakin kohdat 1,2,5,10 ovat ihan samoja mitä minulla olis!

    VastaaPoista
  45. Noista kohdista ainakii puolet löydän itestäni kans:D
    Varsinkii tuo enkun kieli ja mullahan oli 7 ylä-asteella enkku, mutta hups nyt kun oon lukion ekalla niin enkku on 5 :D:D

    VastaaPoista
  46. Hei sellanen on tosi hyvä kirja, missä on myös historiaa, kuin Historiantutkija (kirjoittanut elizabeth kostova). Se on romaani ja siinä on semisti myös yliluonnollisia juttuja, mutta itse tykkäsin siitä ainakin tosi paljon ja oonkin monta kertaa sen lukenut. Suosittelen. :)

    VastaaPoista
  47. Tuli paljon uutta juttuu! :) kiva tälläne!

    VastaaPoista
  48. heissan hyvä yllätys postaus! :D
    Saako kysyä onko siis likinäköä vai? paljonko? itsellänikin on ja käytän laseja samalla periaatteella kun sä. :D

    VastaaPoista
  49. voitko laittaa ittestas kuvat jossa sulla on lasit? :)

    VastaaPoista
  50. Toi 8 vaan jotenki kuulostaa nii minulta :) Aina jos joku tulee mun huoneeseen nii ekana ku ne astuu sinne kuuluu vaa et "Siivoo joskus" Mut mitä väliä!? Oon jo pienestä asti vältelly siivousta. Musta se on vaa nii tylsää... Ja sit yleensä ko "koitan" mennä siivoomaan nii sielt lattialta löytyy joku kiinnostava juttu ja siihe loppu seki siivousinto :) Pelkään myös pimeetä,, meiän mökillä on ulkovessa ja se on n.20m(?) Sielt mökist nii en uskalla mennä sinne yksin,, JA sit ko siel vessan takana on puita nii ne aina raapii sitä seinää nii ekana tullee aina mielee et siel on joku hiippari tai joku eläin xD Ja sit viel toi kännykkä...<3 Se on mulla aina käesä ja räplään sitä aina joko painellen niitä nappeja tai katon kuvia.. EN oikeesti osais elää ilman phonee!!<3

    Mut tää oli tosi kiva postaus ja näi :) Lisää just joitain tämmösii!

    VastaaPoista
  51. Mä en tienny noista muuta kun sun riippuvuuden ja sotkemisen ;D

    VastaaPoista
  52. mä rakastan kans historiallisia kirjoja. Suosittelen Kaari Utriota!! Romanttista suomen historiaa, voit vaikka valita kirjoja sun suunnalta ja eläytyä 1800 luvun aateliselämään kotikadut mukana ;)

    VastaaPoista
  53. Historia! <3 Ja kuten ers Anonyymi sanoi, Kaari Utrio kirjoittaa hyviä kirjoja. Sisko sanoi että luen mummojen kirjoja, mutta pyh! Se onkin sellainen ihme tyttö. :D Hissan numero on myös 10, suurimmaksi osaksi varmaan, koska on niin hyvä opettaja. Mäkin pelkään pimeää. Aina jos pitää esim. mökillä mennä yöllä huussiin, otan ilmakiväärin mukaan, koska siellä on liikkunut joskus karhuja. (juu ei se kivääri asiaa auta, mutta tuo turvaa) Plussana mä pelkään sumeaa vettä. Hyi! :p

    VastaaPoista
  54. mul on aika paljon samoja juttuja.:D esim. pimeä ja kauhuleffat hyi olkoon. joskus pimessä näkee niin kuin joku puu kin ois elävä. XD

    VastaaPoista
  55. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  56. Meillä on aika paljon samaa! Minäkin olen voitonhimoinen, avoin, ja pelkään pimeää! Vapisuttaa aina kun joudun kävelyttään koiria tai viemään roskat ulos pimeässä. Juoksen henkeni edestä!

    VastaaPoista
  57. itsekkin pelkään pimeää ja oon ihan hirmu kiinnostunu hirtoriaan! :) puhelinriippuvaisuus täälläki.. tiiän koko ajan missä mun puhelin on :Dd ja huoneeni ei ooo mikkää palatsi myöskään :D

    VastaaPoista
  58. http://ulpujahevoset.blogspot.fi/2013/08/6-asiaa-joita-et-ehka-tiennyt-minusta.html?m=0

    VastaaPoista
  59. Kun mä käveven ulkona pimeässä ja jos kuulee jonkun narahduksen vaikka metsästä niin tulee aina sellanenolo että siellä on joku ja sit aina vaan alan kävelee reippaammin ja oon sille et apuaa muo pelota iha sairaasti!!!!

    VastaaPoista

KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!

© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.