Lukio + aikaa vievä harrastus = ?

keskiviikko 13. marraskuuta 2013


Oon luvannut teille molempien blogien puolella tätä postausta varmaan koko tämän jakson ajan, tässä tää nyt vihdoin olisi. Eli tarkoituksena olisi kertoa vähän miten lukion aloitus on sujunut sekä miten ehdin yhdistää sekä koulun että hevoset. Tää on vain mun mielipide, jotkut ehtii hoitaa hyvin useammankin hevosen lukion ohella ja vieläpä ihan itse, ihailen niitä!

Aloitetaan nyt ihan yleisesti lukiosta. Jotkut ehkä muistavatkin, että mua jännitti kovasti kun jouduin "eroamaan" maailman ihanimmasta kaveriporukastani lukion alkaessa. Oltiin oltu koko yläaste yhdessä päivittäin ja nyt ehdin näitä heitä oikeastaan vaan aamulla bussissa tai joskus hypärillä. Suurin pelkoni lukioon mentäessä olikin se, että saanko uusia ystäviä? No sainhan minä kavereia ja meillä onkin todella kiva kaveriporukka kasassa. Oon aina tykännyt olla enemmän porukassa, mitä kahdestaan jonkun tietyn tyypin kanssa. Eli ne joilla lukio tai kavereista erkaneminen on peruskoulun jälkeen edessä, ei syytä huoleen. En itse edes ole mikään supersosiaalinen joka menee noin vaan juttelemaan uusille ja silti tutustuin hyvin uusiin tyyppeihin. Ihan sattumalta meidän porukassa on pari heppatyttöäkin, joista yksi on Juulia käykä tsekkaan sen blogi tästä.

Lukio minne pääsin on Kuopion korkeakeskiarvoisin (voiko sen sanoa noin?) ja sen kyllä huomaa, siis positiivisessä mielessä. Tunneilla ei ole yhtään häirikköä, kukaan ei kieltäydy tekemästä tehtäviä tai lauo kesken tunnin mitään idioottia. Ei siellä nyt tietenkään mitään mallioppilaita olla, mutta huomattava ero peruskoulun meininkiin. Onhan se vähän outoa olla huonoimmasta päästä, ennen oon tottunut olemaan siellä luokan kärkipäässä koenumeroita katsellessa, mutta nyt kun monet vetää kymppejä ja itse kaseja niin tälläsenä haluan olla paras -ihmisenä vähän kirpasee.


 Moni on kysellyt miten ehdin hoitaa Voiton lukion ohella ja vastaus on, että ihan hyvin. Jostakin se heppailu aika pitää repiä ja se on mun tilanteessa keskustassa notkuminen tai kavereiden kanssa hengaillu. Yksi syys miksen usein vietä koulun ulkopuolella kavereiden kanssa aikaa on myös matka, täältä maalta kun ei kavereiden luokse kaupunkiin pääse oikein millään muulla kun autolla tai skopalla. 

Äiti hoitaa aina aamuisin aamutallin, että ne jotka ruokkivat aamulla hepat ennen kouluun lähtöä niin ihailen teitä! Mulla kestää bussimatkoissa melkein tunti, eli jos koulu alkaa kahdeksalta lähtee bussi seitsemälä. Herään viimeistään puolituntia ennen bussin lähtöä, jolloin saa kyllä tehdä kaiken juoksujalkaa. Mulla alkoi koulu ensimmäisessä jaksossa joka aamu kasilta, oli muuten tuskaa.. Tässäkin jaksossa oli vain yksi yhdeksään meno, ensi jaksossa onneksi useampi. Koulusta pääsen yleensä klo 14.20 tai  klo15.50. Mun bussit lähtee juuri sopivasti klo 14.10, klo 15.20 ja klo 16.20. Eli jos mulla loppuu kahdelta joudun odottamaan seuraavaa bussia tunnin. Joskus menen kavereiden kanssa keskustaan, mutta yleensä teen koululla läksyt ettei sitten kotona tarvitse niitä tehdä. Pinja ja minä hoidetaan vuorottelen hevosten päiväruokina neljän aikaan. Karsinat siivotaan jossain vaiheessa päivää Pinjan kanssa, joskus äiti on ne siivonnut meidän ollessa koulussa. Monen mielestä kuulostaa kummalliselle, mutta on aivan ihana tulla kotiin varsinkin hevosten vapaapäivänä jolloin ei tarvitse ratsastaa, kun karsinat on siivottu valmiiksi. Yhden karsinan siivouksessa ei mene kuin n.10min, että ei se ajallisesti ole pitkä aika.


Koulun jälkeen teen yleensä vähän läksyjä, jossen ole koulussa ehtinyt vielä tehdä.  Sen jälkeen käyn normaalipäivänä koneella teen ehkä postauksen, luen blogit ja vastaan kommentteihin. Sitten saatan tehdä ns. työjuttuja eli bannereita ja varsinkin viimeaikoina on ollut paljon yhteistyöjuttuja, jotka on vieneet aikaa. Kuuden seitsemän aikaan sitten lähden talliin, jolloin viimeistään siivotaan karsinat ja ratsastetaan. Jos on kevyt päivä saattaa talliss amennä vain 40minuuttia, mutta yleensä siellä vierähtää kauemmin. Jos illalla on valmennus niin sitten saakin unohaa läksyt ja koneella istumisen, yleensä valmennuksissa menee koko ilta talvisin kun lähdetään maneesille. Koitetaankin välttää arkipäivänä valmennuksia, kun ei itsekkään jaksa väsyneenä panostaa täysillä.

Kotiläksyissä mulla ei ajallisesti menee paljoo, voisi tietysti vähän paremmalla panostuksella mennä enemmänkin mutta teen läksyjä ihan max 30min kotona. Koulussa hypärillä tai bussia odotellessa tehdä tunninkin läksyjä ja lukea niitä rästiin jääneitä kappaleita. Eka koeviikko on takana ja kurssien keskiarvoksi tuli tasan kahdeksan, oon ihan tyytyväinen :) Seuraava koeviikko alkaakin tasan viikon päästä ja olen aloittanut jo lukemisen. Edellisellä koeviikolla Voittohan oli piikityksen jälkeisellä saikulla, joten sitä ei tarvinut ratsastaa. Tosin koepäivät ovat normaaleja lyhyempiä ja kevyempi, joten aikaa kyllä jää ratsastukseen lukemisenkin jälkeen. Aloitin viimeksi ja nyt lukemisen vähän viikkoa ennen ekaa koetta. Suurin muutos yläasteen kokeisiin on koealueen laajuus, kun koealueena on koko kirja ei mun entiet metodit eli edellisen illan pikalukeminen enään auta. Luen 1-2 kertaa ennen koetta koko kirjan läpi ja teen jokaisesta kirjan kappaleesta muistiinpanot. Kun aloittaa ajoissa, ei tule kiirekkään. Ja niille jotka ovat vielä yläasteella tai jopa ala-asteella niin kannattaa ihan oikeasti opetella kielioppi yms. asiat kunnolla. Olen muutenkin huono kielissä, enkä koskaan viitsinyt opetella kielioppeja kunnolla sain silti päättötodistukseen enkusta 7 ja ruotsista 8. Nyt muuten saan tän laiskuuden tuntea nahoissani, kaikki käydään pikavauhtia läpi, tehän osaatte nää.. Jep, niimpä niin.


Meidän koulussahan on se hyvä puoli, että esimerkiksi ollessani Sannan valmennuksissa tai Helsingissä tallentavat opettajat tunnit sellaiseen järjestelmään, jossa koko tunti on videoituna ja äänitettynä. Varsinkin matikassa tää on supersuuri apu poissa ollessa ja tuntitallenteita voi katsoa sitten vaikka kokeeseen kerratessa. Sen verran voimia lukio vie enemmän kun yläaste, että vaikka oli suunitelmissa mennä ensiviikolla Kimmon kisoihin päätettiin ne äidin kanssa yhdessä jättää väliin. Mielummin käyn vaikkaa hyppäämässä maneesilla tai makaan kotona peiton alla lukien kokeeseen. Onneksi suunittelin mun lukujärjestyksen niin, että ensimmäinen jaksossa oli 8kurssia, joista yksi oli kyllä opo. Muut jaksot ovat paljon kevyempiä, tää pimeys ja talvi vie nimittäin oikeesti mun voimat! Aamulla kun kävelen kouluun on pilkkopimeää ja kun pääsen koulusta neljältä eli olen viideltä kotona on taas pilkkopimeää, siinä ei paljoo Voitonkaan kanssa tule maastoiltua.

Miten teillä meni lukion alku ja kuinka te ehditte hoitaa omaa heppaa koulun ohella?

124 kommenttia

  1. Vastaukset
    1. Sä et edes lukenut sitä, koska tää on aikasta piitkä postaus:/

      Poista
  2. ootpas nopee lukee:O

    VastaaPoista
  3. Kolmass ! + hyvä postaus!!! <3

    VastaaPoista
  4. Kiva postaus! :)
    Itekkin olen tänä syksynä alottanu lukion, ja mun suunnitelmani oli, että kävisin sit vähintää kerran viikolla läheisellä tallilla(viikonloput oon melkee ain tallil), ratsastustuntieni lisäksi.
    Mutta ei, lukio vie multa liikaa aikaa, sillä mä en yksinkertasesti ehdi ikinä tallille.. Tai varmaa ehteisin, jos oikeen yrittäisin. Mutta jos tuun kotii vasta 16.15, teen läksyjä n. tunnin--->Ulkona pilkkopimeetä, ei tee enää mieli lähtee tallille, ku ei oikee näkis mitää. Kentällä tosin on nykyää valot, mutta silti ;(
    Ja vielä selvennys, mulla ei oo omaa hevosta, ei vuokrista/ylläpidos, ei hoitohevosta, ei mitää "virallista" hoidettavaa/liikutettavaa, mulla on vaa lupa käydä joskus (ku koululta ehdin) ratsastelemassa :)

    Mää ihailen niitä ihmisiä, jotka jaksaa/pystyy/kykenee yhdistäämään lukion ja harrastuksensa. :)

    VastaaPoista
  5. Tosi kiva postaus! Sun blogi on ihan mahtava! Kaikkee hyvää! ;D

    VastaaPoista
  6. Tää oli hyvä postaus! Olen itse lukion 2. luokalla ja oma hevonen ollut jo 10vuotta omassa pihassa. Ykkösellä mulla oli ensimmäinen lukkari tosi rankka, 8-16 melkein joka päivä ja kaikki lukuaineita ja kaksi omaa hevosta hoidettavana. Silloin jäi omalle hepalle kyllä vähän liikaa vapaita. Ensimmäisen jakson jälkeen olenkin suunnitellut kaikki lukkarit niin, että aikaa jäisi myös heppailulle. Nyt kakkosella aikaa riittää suht hyvin, tosin mulla on enään yksi oma, silläkin ikää jo 19v ja sen takia 2-3 vapaata viikossa, joten aikaa on vähän enemmän :)

    VastaaPoista
  7. Tää oli tosi kiva postaus :)))

    VastaaPoista
  8. Kuinka kauan usein ratsastat Voitolla kerrallaan?(: (saattoi tulla toisen kerran ku kone sekoilee:D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja vielä, että mitä yleensä teet ratsastaessa? että onko sulla aina tietyt tehtävät vai kunhan menet vaan jotain ?:D Ja kuinka usein sulla on valmennuksia? (:

      Poista
    2. Siis etkösää ratsasta tuntia päivässä vai ymmärsinkö ihan väärin? :o hevosethan tarttee vähintää 1h liikuntaa päivässä.

      Poista
    3. Ei pidä paikkaansa, jos heppa kulkee tosi hyvin ym. Energisesti riittää 20min, ei tietenkään joka päivä. Pätevältä ratsastuksenopettajalta kuultua.

      Poista
    4. Toi tunti on vaan täyttä höpinää joka juontaa juurensa ratsastuskoulutunneista jotka on sen 1h. Ei se liikutuksen kesto vaan laatu ;)

      Poista
    5. Ohoh, aika vähän aikaa ratsastat!

      Poista
    6. Chrisse Wegelius on itse sanonut että tunti on vain ihmisen keksimä ajanmääre ratsastuksen kestoksi, se ei ole siis mikään sääntö, ihan hyvin riittää n.30min. tehokasta työskentelyä, se on pikemminkin parempi kuin 60min tehotonta työskentelyä :D parempi tehokkaasti ja sitten vähän nopeammin kuin pitkästi mutta tehottomasti jolloin treenaus ei kyllä tuota tulosta.

      Poista
    7. Jos hevonen on 6-16/17 ulkona niin ei se tarvitse niin pitkää liikutusta kun ne jotka seisoo lähes koko päivän sisällä :)

      Poista
    8. ei todellakaan tarvii päivässä 1h, mun poni on kohta 6 vuotias ja sille riittää 3h viikossa, mut me käydään silti useemmin. Ja se siis elää 24/7 pihatossa, laumassa, eli ei oo mikään ongelma.

      Poista
  9. Tää postaus oli tosi kiva, mä oon just miettinyt, että miten MAALLA asuvat hevosten omistajat saa yhdistettyä lukion ja hevoset, kun on tosiaan niin pitkät matkat kaikkialle. Jaksaisitko itse, jos matkoihin menee yhteen suuntaan puolitoista tuntia? Mä en haluaisi jäädä tuohon lähimmäiseen lukioon, mutta sitten matkoihin kuluukin jo aika paljon aikaa... Eihän tuossa matkassa muuten mitään, mutta mulla on just oma poni, joten sitäkin pitää sitten koulun ohella liikuttaa, eikä ole enää pitkä aika siihen kun pitäisi jo hakea jatko opiskelupaikkoihin enkä tosiaan tiedä mihin menisin... :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asun maalla lukioon kävelen (yhteensuuntaan) 30min, pyörällä 13min ja autolla 8min. Ei paha. (Lähin lukio olisin voinut valita kauemman lukion johon menee yli tunti matkoihin helposti) . Pari heppaa kotona siskon kanssa hoidetaan. Ihmeesti siitä selviää.

      Poista
    2. En varmaan jaksaisi, nykyisetkin matkat tekee tiukkaa:)

      Poista
  10. Mullaki alko nyt syksyllä lukio. Käyn joka arkipäivä tallilla, paitsi yhtenä. Sehän menee sitten niin että menen suoraan koulusta tallille, ja illalla kotiin ja saatan tehdä jotain läksyjä ehkä:D Ihan normaaleja arvosanoja silti sain ekastakin koeviikosta, toivottavasti tulevastakin. Ja oon tosi huono muistamaan kaikkia juttuja enkä koskaan lue kappaleita. Juuri ennen koetta lukasen. Tosi järkevää mutta näin aijjon tehdä jos ei mitään kamalaa romahtamista numeroissa tapahdu, haha! :DD

    VastaaPoista
  11. Enemmän kuvia ite otettuja siis ois voinu olla mut eiåä tuo haittaa jos joskus on tällasii!kiva postaus kuitenkin!!

    VastaaPoista
  12. Mullakin alko nyt syksyllä lukio. Mulla on kolme heppaa kotona tallissa ja olen perheen ainoa hevosihminen, joten minulle jää periaatteessa kaikki hoitaminen: aamutalli, päiväheinät, ratsastukset, iltatalli yms. Onhan se rankkaa, mutta tosi palkitsevaa. :) Ja kokeisiin en yleensä lue ja silti saan ihan kaseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ^^ Sama mulla! Mutten kuitenkaan oo onneks vielä lukiossa. Hoidan hevoset ulos, hoidan ne sisään, kannan vettä, tuon heinää, siivoon karsinat... Jne. Kyllä siihen rytmiin vaan tottuu :)

      Poista
  13. Ite oon ylä-asteella 7 ja vaikka joka päivä vaan 9-15 nii silti ei aika riitä millää tallille ...ala-asteella saatoin käydä tallilla joka päivä ja ratsastaa mutta nykyään käyn vaan korkeintaan 3-5 kertaa viikossa (hepat ei oo omia mutta talli on yksäri ja oon ridannu siellä 4 vuotiaasta asti) eli melkein kuin omat hepat :D ja kesä lomalla menin pyörällä aamutalliin ja olin tallilla koko päivän iltatalliin asti ja pyörällä kotiin ( matkaa 10-12 km) mutta nnyt en kyllä enää jaksaisi :D

    VastaaPoista
  14. Voi että! Sulla on rankkaa! Voimia sulle söpöläinen!

    VastaaPoista
  15. Olen nyt lukion tokalla ja viime vuonna jouduin myymään oman hevosen kun ei aika vaan riittänyt ja mä todellakin haluan kunnon ammatin enkä vaan hevosen takia heittää elämääni hukkaan. Ihailen että miten kaikki te muut jaksatte :)

    VastaaPoista
  16. Tosi kiinnostava postaus!! ((:: Ymmärrän miten kiirettä ja rankkaa sulla on ku mulla ei oo omaa hevosta ja oon vasta ala-asteella 5:lla ja mulla meinaa tulla kiire kokeiden kans niin ei sitte sulla oo kiire :( Koita jaksaa :)

    VastaaPoista
  17. Mä en kyllä juuri itsekkää ehi ruokkimaan // hoitamaan hevosia aamuisin... Joskus kyllä, mutta tosi harvoin käyn äidin kanssa heittämässä aamuheinät hepoille. Iltaisin sitten teen itse kyllä melkeen kaiken tai äidin kanssa. Viikonloput on ihan eriasia kyllä.. :D Vaikka nää hevosetki on kotona, ei sitä aina kuitenkaa ehi kaikkee tehä!

    VastaaPoista
  18. Ihana postaus! :) Toi autto varmasti monia paljon ;). Mä siis ite oon vielä 6lk. ja harrastan ratsastusta, mut mulla ei oo omaa heppaa. Käyn siis ratsastelemassa kerran viikossa, ja nyt lauantaisin. Se on hyvä, että tunti on lauantaisin, että läksyt sun muut ei oo tiellä. Mutta se on siinä huono puoli, että lähetään lauantaina tallille 11 jälkeen ja tullaan ennen 18, eli siinä menee melkein koko päivä D:, mutta kyllä se pitää kestää ;3. Hypätään siellä aika vähän, mutta ees 5kertaa vuodessa. Sitten, kun on kisoja osallistuhun niihin, en kisaa koulussa, vaan esteillä (: & 60-70cm luokissa.

    VastaaPoista
  19. Tosi mielenkiintonen postaus, en vaan tajuu miten jaksat! Onko susta muuten sitten kauheeta pakkopullaa ratsastaa Voitolla kun sanoit tossa että "jos ei tarvii ratsastaa" et ihanku se ei ois kivaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä se joskus saattaa tuntua vähän pakkopullalta, nimim. Kokemusta on. Jos on kamalasti tekemistä, pimeä ja pitäis vielä ehtiä ratsastaa niin kyllä se saattaa joskus tuntua siltä. Itselläni ei oo hevosia, mutta käyn muutaman kerran viikossa yksäritallilla ja joskus hommaan sijaisen ratsastamaan kun itse en vain ehdi tai jaksa.

      Poista
    2. Onse melko usein pakkopullaa vaikka voi ollakkin vaikea uskoa:)

      Poista
    3. kyl mäkin ymmärrän ja uskon, että joskus voi olla ihan pakkopullan oloista, joskus tulee sellaisia päiviä ettei halua tehdä juurikaan mitään.. vaikkei itselläni hevosia ole, voihan sitä pakkopullaa verrata johonki muuhun, nii ymmärrän tunteen :)

      Poista
  20. Itse olen lukion kolmannella luokalla ja olen hoitanut samaanaikaan kaksi hevosta. Aamuisin ensimmäisenä hoidan hevoset, joskus toki vanhemmat auttavat. Koeviikkoisin ratsastus jää pakostakin vähemmälle. Läksyihin ei aina mene kovin kauaa, mutta itsenäisiin tehtäviin, esseisiin ja tutkielmiin menee hirveästi aikaa ja voimat. Itse en kyllä aina ymmärrä kuinka olen jaksanut joitain 40 tunnin jaksoja.
    Oikein kiva postaus :) Koita jaksaa!

    VastaaPoista
  21. Ite oon mennyt nyt lukion alettua sillä asenteella, etteivät ponit hajalle mene, vaikkeivat ne saisikaan liikuntaa joka päivä. Eka jakso oli ihan hirveä, mutta nyt kun on oppinut jo hieman tuota lukion opiskelutyyliä, tuntuu paljon helpommalta. Välillä kyllä tuntuu, että kaikki olisi paljon helpompaa ilman omia poneja. Näkisi kavereita useamminkin kuin kerran kuukaudessa koulun ulkopuolella. Pitää vain olla reipas, kuunnella tunneilla ja nauttia hevostelusta, siinä määrin kuin se on mahdollista. Tsemppiä sulle tokalle koeviikolle! :)

    VastaaPoista
  22. Tosi hyvä tää postaus:) Ite oon vasta seiskalla ja kun tuli enkun koe ope oli sillein kans et kyl te nää osaatte ja mä oon suurinpiirtein kyynel silmäs, et en osaa! Ja kaiken lisäks luin vaan parina iltana ja sain silti 9-! Olin kyllä niin onnellinen, mut sitä tulikin sanomaan et on tullu jo nyt opittua toi, et kyl te nää jo osaatte..... Ai osataanko?:D

    Mulla ei paljon tosin päivät (tuntimääräisesti) ei susta eroa, kun joka päivä 6h 8.40 alkaa--> 14.45 loppuu...

    VastaaPoista
  23. Lukion lisäksi ehdin hyvin hoitaa oman hevoseni. Onneksi ei tarvinnut joka aamu tehdä aamutallia, sillä ne aamut olivat aina vähän vaikeampia, kun piti ensiksi päästä tallille ja sieltä sitten koululle (matkaa oli kuitenkin 7 kilometriä).

    Hyvin sitä kuitenkin pärjäsi, ja ihan hyvät paperitkin loppujen lopuksi jäi käteen! Missään vaiheessa ei tuntunut liian raskaalta, mikä johtuu varmaan osittain siitä, että olen aina ollut suhteellisen hyvä koulussa. Koeviikkoisin ehti todella hyvin käydä päivisinkin ratsastamassa, ja ne olivatkin yksi lempiasioistani lukiossa ;) Toinen ehdoton lemppariasiani oli se, että lukiossa ihmiset kasvoivat henkisesti todella paljon. Yläkoululaiset ovat ihan hirveän pieniä vielä, mutta jo lukion ekalla monelle on tullut järki päähän :D

    VastaaPoista
  24. Kiva postaus! Mut sullahan on tosi hyvä panostus lukioon, ainakin muhun verrattuna, pakko tunnustaa että 2. jakson aikana olen tehnyt läksyt ehkä yhden kerran... Toivottavasti en kuole koeviikolla :-D Jotenkin onnistuin selviämään viime koeviikosta 8,5 keskiarvolla ilman tämän suurempaa panostusta? Vois koittaa itsekin vähän ryhdistäytyä, mutta tuntuu että talli-illat vaan vie kaiken ajan, meilläkin kun tallimatkoihin menee n. 1h päivässä.

    VastaaPoista
  25. Oon 8 ja omistan 3 hevosta. Koulu loppuu aina 3 ja yksi 8 aamu. Jos kouluun lähden klo 9 pitää aamutalliin herätä 6 -puol 7 aikaan. Kotona lähden neljältä tallille, siivoon joka päivä karsinat, pihaton ja tarhat. Sen jälkeen ratsastan 1-2 heppaa. Jos on vp menee tallilla vaan tunti. Yleensä oon pois tallilta puol seiskan tai puol kasin aikaan. Sen jälkeen kokeeseen luku ja läksyt. Nytkin jo tuntuu rankalle tää rytmi, mutta mistään en luopuis :) viime vuonna olin kyllä kuolla ja viikko espanjan lämmössä, ilman hevoshuolia, täysin rentoutuneena, auringossa löhöillen oli niin pelastus<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho en tosiaan oo 8.v XD siis oon 8 luokalla:)

      Poista
  26. Tosi kiva ja mielenkiintoinen postaus :D

    VastaaPoista
  27. Itse lukion aikana myytin oma pois kun ei aika vaan riittänyt ! Oli kyllä siis pientä taukoa mutta ratsastuskoulun tunneilla kävin kun kerkisin. Lukion jälkeen ostettiin uusi hevounen mikä viettääkin tällä hetkellä omassa talissa eläkepäiviä :)

    VastaaPoista
  28. Hyvä postaus ja ihailen kyllä sua kun sulla riittää aika kaikkeen!:) ja sulla on tosi kiva blogi:D

    VastaaPoista
  29. Mää oon ihan hyvä englannissa, olen siis vasta ala-asteella 6lk. Mutta sain toikkariin 8 koska tunti aktiivisuus... :/ Mutta mää aloitan jo sinä päivänä lukemaan kokeeseen, kun saan teitää koko kokeesta. Mutta sitten en jaksakkaan keskittyä ja saan kokeesta 6-. Onks sulla mitään vinkkii miten saisin mun kouluopiskelu intoni takaisin? Haluaisin kuitenkin pärjätä koulussa.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos haluat pärjätä niin sitten en oikein tiedä miten saisit innon päälle, kuulostat kuitenkin ihan moivoituneelle:)

      Poista
    2. jos ei millään ala toimimaan ni mun mielestä vanhemmat vois keksiä jotain kannustimia. työstähän saa palkkaa mikä kannistaa tekemään töitä, mut koulusta mä en ite hyväksy palkkaa rahana, joten oisko vaikka et jos saat hyvän numeron kokeesta/kokeista, meette vaik ulos syömää, leffaa tms ? itel ainakii motivoi se et haluun olla kaikessa paras ja et haluun tosiaa hyvään työhön ! :) nytkii luen kokeisii ja hirveetä tää on mut nyt on dataustauko ja sit lisää :)

      Poista
  30. Toi Juulia käy ratsastamassa mun entistä ponia Fasua :)
    sosuli97.blogspot.com

    VastaaPoista
  31. Mä oon 8.luokalla ja mulla on 2 heppaa. Joka aamu pitää ruokkia, loimittaa ja joskus viedä tarhaan.(yleensä joku muu vie) Ja iltatalli sitten tottakai... Koska asun tosi korvessa niin bussi tulee jo 6.40 joten voi vaan kuvitelle kuinka aikasin "saan" herätä. Mutta hyvin ehtii ja on se sen arvosta ;)

    VastaaPoista
  32. Hei! Siun blogi on aivan mahtava! Asun itsekkin Kuopiossa ja tiedänkin missä asut. Aika creepy :D
    Mutta tosiaan, oletko ikinä käynyt heppahovissa? Jos olet niin mitä pidit tallista?
    Ja anteeksi, että poikkean aiheesta taas, mutta mitenkä saat yleensä Voiton käyttämään tasaisesti etu- ja takajalkoja? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus olen vain käväissyt ja ei oikeastaan ole mitään mielipidettä muodostunut. Voitto käyttääkin yleensä vähemmän takajalkoja, joten en saa:D

      Poista
  33. Mulla on kans oma heppa ja kaksoistutkintoa teen tässä neljättä vuotta. Hepan oon omistanu kohta kaks vuotta, ja hyvin on aika riittänyt kavereillekkin ja hellulle. :) Toisaalta en ole yläasteellakaan koskaan lukenut esim. äikän tai kielien kokeisiin koska ne asiat tarttu mun päähän jotenki ihan luonnostaan enkä saa mitään tolkkua niistä kieliopin säännöistä. Fysiikka, kemia ja matikkakin oli helppoja kunhan opetteli kaavat ulkoa. Tein siis itselleni lukiosta helpon, kirjoitin enkun ja ruotsin ja edessä on vielä äikkä ja matikka. Käytän siis vahvuuksiani hyväksi eikä mun oo koskaan tarvinnut pahemmin päntätä koeviikolla, kertaustehtävät tehnyt matikasta ja se oli siinä! Suosittelen siis kovasti kirjottamaan pitkänä sellasen aineen mikä sulle on helppo ja karsimaan kirjoittettavat aineet melko minimiin. Riippuu tietenkin siitä mihin aiot hakea lukion jälkeen. Mutta respectit sulle että jaksat oikeasti lukea ja päntätä noin kovasti pelkkää koeviikkoa varten! Kaks koeviikkoa tehty 11 more to go;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. NII ja btw, kannattaa oikeasti pyytää apua opettajalta jos ei jotaki asiaa ymmärrä, itekki jankutan niin kauan että en ymmärrä kunnes ope vääntää vaikka ratakiskosta mulle sen asian. Se on paha kun johonkin kohtaan jää aukko niin siitä eteenpäin on vaikea jatkaa kun ei ymmärrä asiaa kokonaan. Rohkeasti kannattaa räpylä tanassa vähän huumorin kans kysellä nii saa hyvän pohjan koeviikkoa varten päähän valmiiksi:)

      Poista
  34. Kiva postaus! :)

    Ite oon lukion kolmosella ja omistan yhden hepan, joka tosin asuu täysihoidossa maneesitallilla. Mutta vaatii päivittäistä liikuntaa, eikä sillä muut voi ratsastaa joten itse on käytävä joka päivä. Oman hepan lisäks on satunaisia liikutettavia/kisattavia niin parina päivänä viikossa on aina 2 tai 3 heppaakin päivässä ratsastettavana. Lisäksi opiskelen urheilupainotteisessa lukiossa, jossa saan ratsastuksesta kursseja, sekä aamuihin on varattu aikaa käydä ratsastamassa. Silti aika ei meinaa riittää koska minun pitää itse maksaa suurin osan hevosen kuluista. Käyn siis lukion ohella töissä tallilla noin 4 krt viikossa tekemässä 30hevosen aamu/iltatallia. Rankkaa, mutta sen arvoista. :)

    VastaaPoista
  35. I agree. Mulla myös poni ja koulu, lisäksi yritän päästä ponicuppeihin ja kaikkea... Lisää tunteja vuorokauteen?

    VastaaPoista
  36. Itse opiskelen hevosalaa ja asun koulun asuntolasss joten koulumatkoihin ei onneks mene aikaa kuin viikonloppuisin. Koulua on 8-16, jos on aamutalli se alkaa klo 6. Koulun jälkeen pitää hoitaa/liikuttaa passihepat. Minulla on lisäksi poni yksäritallissa joka pitää hoitaa ja liikuttaa päivittäin. Joskus on klinikkareissuja, kisoja, raveja ja valmennuksia. Joku 13h koulupäivä on mulle ihan normaali :D onneksi ei ole läksyjä, niitä ei ois kyllä aikaa tehä!

    VastaaPoista
  37. Tosi kiva postaust. Täyttä asiaa. Monta tuntia nukut keskimäärin yössä?

    VastaaPoista
  38. Tää oli hyvä postaus ! :) Oli mielenkiintoista luettavaa (:

    VastaaPoista
  39. Oletko sä jo suunnitellut minne meet lukion jälkeen?

    VastaaPoista
  40. Tulipa mieleen tuosta, että kirjoitit, ettei sulla ole aikaa oikein kavereille koulun jälkeen.

    Mun yks kaveri oli myös tuommoinen, asui pitkän matkan päässä koulusta ja kaupungista, harrasti hevosia. Lukion jälkeen sitten avautui minulle, että miten emme yhden kaverin kanssa ottaneet häntä mukaan juttuihin, koska esim. näimme koulun jälkeen kaupungilla ja tsättäilimme koneillamme iltaisin. Oikeastaan sanoi jo silloin aikaisemmin (lukion aikana), ja me kaverin kanssa yritettiin häntä ottaa mukaan juttuihin (esim. näyttää hauskoja videoita, joille nauroimme), mutta kaverin asenne oli jo valmiiksi evvk. Yritä siinä sitten olla siinä kaikkien kanssa kivasti?

    Toivottavasti sulle ei käy näin, en kyllä usko :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah sille nyt en mahda mitään jossen hevosilta ehdi/pitkältä matkalta pääse, mutta koitan mä muuten olla ei-evvk :D

      Poista
  41. Tää nyt ei oikein liity tähän mut muistatko mikä sun ala-asteen keskiarvo oli? (': Tähän ei oo pakko vastata koska ei niin hirveen tärkee tieto ole mut olis toki tosi kivaa jos viutsisit vastata tähän. :-)

    VastaaPoista
  42. Haha, aina kun luen tai kuulen joltakin jotain juttuja lukiosta (esim. läksyt ja eri meininki kuin yläasteella), oon entistä tyytyväisempi siihen että mä menin suoraa peruskoulusta amikseen. Vuosi sitten vaihdoin myös toiselle yksäritallille, ja välillä joutuu hoitamaan viisi hevosta kahden ihmisen voimin, niin on kivempi kun tuolla amiksessa ei olla niin tarkkoja ja voin lähteä välillä aiemmin kotiin. Toki minun kohdallani on opettajien mukava päästää aiemmin kotiin, koska olen yksi harvoista jotka tulee aina ajoissa tunneille ja myöskin pysyy siellä koko päivän, ellei sitten ole tallipäivä tiedossa, josta yleensä ilmoittelen jo edellisenä päivänä opettajille... Toki täytyy sanoa että pienellä paikkakunnalla tuo amismeininki on vielä rennompaa kuin isomman paikkakunnan amiksissa, että en voi sanoa että joka amiksessa olisi helppoa yhdistää hevoset ja koulu...

    VastaaPoista
  43. Mä oon onnellinen ja oon nelivuotisessa lukiossa, en tiiä miten olisin kestäny jos olisin joutunu vetää kolmeen vuoteen. No, sillon olis ehkä oppinut tekee enemmän töitä. Nytki pitäs oikeesti ottaa kunnon niskaote ja ruveta painaa hommia ja tähdätä täysillä kevään kirjotuksii...

    VastaaPoista
  44. Heh.... abivuosi meneillään, koko lukion ajan ollut oma talli vastuulla ja kaikki ruokinnat, karsinat, tarhat, liikutukset, siivoulset kaikki yksin mulla. 2 hevosta ollu, 1 vuoden ajan oli 3. Aamu alkaa 6 tallissa josta kouluun, koulusta talliin ja sisälle takasi 23 jälkeen. Läksyt? En oo tehny koskaan. Arvosanat? Ka 5. Miksi? Koska eateratsastus♥

    VastaaPoista
  45. Miksette ihmiset ota hoitajia? Ihan täysi-ikäiset ja luotettavat ihmiset käy mielellään siivoamassa ja ruokkimassa ratsastusta vastaan. Silloin hevonenkaan ei olisi tyhjänpanttina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellasia on aika vaikea löytää :D

      Poista
    2. kuka haluu hoitajan omalle hevoselleen? eiks oman hevosen ideana oo just sen kanssa puuhailu. on ihan normaalii ettei aina jaksa mut jos täytyy hoitaja hankkii, nii sit mun mielest olis aika myydä oma hevosensa. MUN MIELIPIDE

      Poista
  46. ite sain oman hevosen lukion ykkösen keväällä ja tän myötä myös mun koenumerot nousi ihan reilusti ja älytön pämppäily kylillä vähentyi ja tuli sellanen työfiilis. Sain hyvän rytmin päiviin ja teen yleensä aina kaikki läksyt ja luen + alleviivaan kirjan kappaleet aina kun ne tulee läksyksi. Ennen omaa hevosta en tainnut tehdä läksyjä kertaakaan.. keskiarvo on n. 8,5, lähinnä sen takia ettei kielet ja matikka mee mun päähän. Muista kursseista kun ka. on lähemmäs ysiä, niin matikka on 5-6 ja enkku 7 :D Mulla on vielä kaks ainetta kirjotettavana keväällä ja mun mielestä oon pärjänny tarpeeksi hyvin. :)

    VastaaPoista
  47. Mulla lähtee joka aamu bussi 8 ja takas oon puol neljän jälkeen. Mulla on kolme omaa heppaa pihassa, ja iltatallin teen 3-4 kertaa viikossa. Aikaa ei oikeestaan jää muuhun kuin heppailuun ja kouluun, sen jälkeen on jo niin väsynyt että pakko ottaa rennommin. Alussa oli tosi rankkaa, mut nyt on jo tottunut. Tallilla menee kuitenki vähintään se 1, 5 h tai 2 h, riippuen ratsastaako tai onko valmennusta. Jos valmennus niin voi mennä neljäkim tuntia. Yhden päivän viikossa pidän semmosena "vapaapäivänä" jolloin en välttämättä aina ratsasta. :) kunnon yöunet on tosi tärkeet! T. 1-vuoden opiskelija myös

    VastaaPoista
  48. Ei mitään ongelmaa, en ollut tai ole mikään hikke mun tavoitteet ei ollu 10.. itse nyt korkeakoulussa ja ihan hyvin aika riittää.. mielummin teen elämälläni jotain kivaa (oon tallilla) kul luen kirjoja mitä inhoan

    VastaaPoista
  49. Minulla on oma hevonen, käyn lukion toista vuotta ja hoidan joka tallivuoron itse! Aamulla linkka lähtee kaheksan aikaan ja heräänkin vartin yli kuus ja polen/kävelen tallille, joka on kilsan päässä. Aamu hommiin ( hevosen harjaus, loimitus, ruokinta ja ulos vieminen) menee n. 15 min, jonka jälkeen polen kotiin. Kotona olen n. 7.00 ja valmistaudun kouluun. Koulusta tulen kolmen jälkeen ja menen tallille neljäksi siivoamaan karsinaa ja kantamaan vesiä sisälle. Haen hevosen n. 16.30 sisälle ja lähden ratsastamaan. Ratsastamasta tuun yleensä kotiin n. 18.00. Tässä vaiheessa teen läksyt ja syön. Sitten 20.00 autokyydillä iltatalliin, jossa menee n. 15 min. Sitten onkin loppu ilta aikaa tehdä kouluhommia/lukea kokeisiin ja hyvin riittää aika! viime kurssin arvosanat olivat 8-10 välillä :)

    VastaaPoista
  50. Tiia onko sulla sitä omaa aikaa kotona kuinkapalion, siis kun pelkästään olet lukion ja heppailun ja muun jälkeen?
    Itse laskeskelin aikoja kauan mul on vapaa aikaa viikossa per. päivä ja se sulla ei ollut kuin 4h päivässä kaikki muut syömiset, nukkumiset ja talleilut laskien mukaan.. Omistan yhden hevosen, omalla kotitallilla, Hoidan kaikki itse herään jo 6 ja käyn yläastetta parh.aikaa
    Minä en ymmärrä, minne kaikki aika menee :O!!
    Laskeskeleppa kaikki itseksesi, eka 24x7 ja siit sit alat miinustaa mitä kaikkee teet viikossa. se on ihan mielenkiintoista!

    VastaaPoista
  51. mun kaverilla on 8 heppaa ja se käy lukiossa ja sen keskiarvo on 9.7 en ymmärrä miten se kerkee.se hoittaa kaikki heppa jutut itte ja se on tosi hyvä ratsastaa.oon sille ja sulle kadeja.
    mullla on yksi poni ja mun keskiarvo on noin 8.0

    VastaaPoista
  52. Jos postia saa vielä lähettää niin. Mihin osoitteeseen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sehä loppu ymmärtääkseni se postihomma (?)

      t. toinenano

      Poista
    2. Joo se niihin vastailu kai mutta tarkoitin että voiko postia lähettää jos ei tarvi vastausta :)

      Poista
    3. Ei voi lähettää enää:)

      Poista
  53. Moi Tiia! Aattelin sultakin kysyä, kun tiedät varmaan aika paljon näistä valokuvausasioista, että kumpaa merkkiä ennemmin suosittelisitm Sigmaa vai Tamronia? Itsellä olisi etsinnässä 70-300mm objektiivi ja olen löytänyt nämä kolme vaihtoehtoa:

    1. Sigma 70-300mm F4-5,6 DG telezoom objektiivi (Canon)
    http://www.gigantti.fi/product/kamerat/kameraobjektiivit/HAMA300076/sigma-70-300mm-f4-5-6-dg-telezoom-objektiivi-canon

    2. Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2 (Canon)
    http://www.gigantti.fi/product/kamerat/kameraobjektiivit/TAMRON70300C/tamron-af-70-300mm-f-4-5-6-di-ld-macro-1-2-canon

    3. Tamron SP 70-300 mm F/4-5,6 VC USD objektiivi (Canon)
    http://www.markantalo.fi/product/digikuvaus/objektiivit/TAM70300VCCAN/tamron-sp-70-300-mm-f-4-5-6-vc-usd-objektiivi-canon

    Ja vielä yhdellä asialla sinua häiritsen - kumpi objektiivi teillä on enemmän käytössä tuo 70-300 vai 18-200? Itse haluaisin siis objektiivin esimerkiksi hevoskisojen kuvaileminen, perusmuotokuviin ja videoiden tekemiseen. Toivottavasti jaksat vastata! (--:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tamronista ei ole kokemusta joen ehkä sitten Sigmaa ja parempi käytössä(jos on vain yksi obsu) on tuo 18-200 :)

      Poista
  54. Tosi kiva postaus, kivasti kirjotettu! :-) Olisi muuten kiva, jos voisit joskus pitää vaikka kysymyspostauksen sun koulunkäynnistä, niin että lukijat voisivat kysellä sulta kaikkea lukioon liittyvää. :-) Tosi se olisi varmaan parempi siellä toisessa blogissa :D

    VastaaPoista
  55. Hei Tiia,

    Haluisin vähän tietoa tuosta olympuksesta - siis tuosta kamerasta... Onko sen tarkennukset hyvät? Mitä se maksaa? Onko helppo käyttöinen? Luuletko että se kamera on hyvä perjaatteessa ensimmäiseksi _hyväksi_ kameraksi? Tuleeko sillä hyvä laatuisia kuvia? Olisi kiva jos vastaisit koska tarvitsisin kipeästi uutta kameraa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä tarkoitat tarkennuksilla? Kameran hinnat löytyy täältä: http://www.verkkokauppa.com/fi/olympus Olisi varmaan hyvä ekaksi kameraksi saa hyviä kuvia jos osaa säätää ja käyttää:)

      Poista
  56. miks tonne juulian blogiin ei pääse? :o

    VastaaPoista
  57. Hauska lueskella muiden heppaihmisten normipäivistä :D Itsellä menee ti-ke parhaillaan niin, että lähden kouluun ysin jälkeen, koulun jälkeen syön keskustassa jotain, bussilla tallille töihin, parin tunnin pito ja sitten vielä hyvällä tuurilla ratsastus. Jos porukat hakee tallilta olen kotona ehkä yhdeksän maissa, bussilla kulkiessa menee helposti yli kymmeneen. Lisäksi sitten maanantaisin ja torstaisin on salibandytreenit ja lauantaina myös työpäivä.
    Toki välillä väsyttää ja ärsyttää kun tuntuu ettei ehdi nähdä kavereita tai tehdä muuta, mutta silloinkin yritän ajatella sen niin, että itsepä olen valintani tehnyt :)

    VastaaPoista
  58. ihan kivapostaus! onko sulla muuten poikAkaveria? jamua ainaki ärsyttäs jos en kerkiääis paljon koskaaolee kavereitten kaa kaupungilla ja sillee ite ainaki haluaisin hengatan niiitten kaa eikä aina vaa heppa heppa lilli lilli voitto vooittto :D:D: muttamikäs siinä jos tykkäät! :(Y) haluan olla paras-- ja toi aikavitun nolo :DDDDDDDD miten helvetissä voisit olla aina paras :DDDDDDDDDDDD aika itserakas ja itsekäs oot :D tää on vaan mun mielipide :D että älä ota pahalla jaa heippppaaaaaaa

    VastaaPoista
  59. Kiva postaus.♥ kiva tietää sunkin aikataulus päivittäin. Oonkin miettinyt miten kerkeet tekee joka päivä koulutyöt ja heppailut.:-D

    VastaaPoista
  60. tykkäsin tästä postauksesta iha sikana ! ite alotin kans lukion syksyllä, ja kaks jaksoa on nyt takana. Ite yritän yhdistää urheilun koulun lisäksi ja välillä tuntuu et aika ei vain riitä. tsemppii sulle :) !

    http://lifelittlething.blogspot.com/

    VastaaPoista
  61. Mistä olet löytänyt postauksen kuvat?:)

    VastaaPoista
  62. Mulla on uskonnon vihossa idolina sinä,kun se oli tehtävänä lukuvuoden alussa!! (:

    VastaaPoista
  63. haha toi eka kuva! mahtava :D

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  64. Onko Joonas vielä mukana kuvioissa kun et ole siitä hetkeen maininnut mitään?:O :/

    VastaaPoista
  65. Rupesin tässä miettimään kun talvikin on tulossa että onko teillä ns. kylmä talli? eli ei lämmmityksiä? ja paljon teillä on tallissa lämmintä kovilla pakkasilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On lämmitys ja aina on plussan puolella, en muisa nyt paljonko siellä yleensä on asteita varmaan n.5 :)

      Poista
  66. itselläni oli lukioaikana hevonen, enkä pitänyt sitä mitenkään raskaana. Hevonen asui vieraalla, joten aamutalli ei kuulunut mukaan, mutta iltatallin tein usein (lisäksi karsinat yms... tavis hommat.) aamulla lähdin kouluun kahdeksaksi, iltapäivällä tulin neljän jälkeen, siitä suoraan tallille, josta kotiuduin aika hyvin salkkareiksi ellen vielä ruokkinut hevosia, silloin olin pikkusen kasin jälkeen kotona. sitten läksyjen kimppuun, nukkumaan pääsin parhaimmilaan kympin aikaan, pahimmillaan tein koulutehtäviä vielä puoli kolmen aikaan yöllä... ja eikun aamulla taas ykös että pääsee kouluun. Ja tätä rumbaa jatkui siis koko yläaste ja lukio ajan enkä kertaakaan valittanut asiasta, koska olin itse tehnyt päätökseni hevosesta.

    Ja nyt näihin sun postauksiin tästä koulunkäynnistä. Mua todella ärsyttää sun koko aikanen valitus siitä kun ei kerkii ym. ne on elämän valintoja, okei ymmärrän että esim. tää sun blogi vie ihan sikana sun aikaa, mutta sekin on elämän valinta. Ja sitten toinen asia mikä pistää aina silmään sun ja myös Pinjan teksteistä, te valitatte myös yhden karsinan siivoamisesta! Se ei vie kun 2min. teidän aikaa ja joka kerta te teette siitä niin suuren numeron...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävä jos oot saanu sellaisen kuvan että valitetaan, mutta me ei siivota karsinoita kahdessa minuutissa. Saako joku oikeasti puhdasta noin nopeassa ajassa? Jos hakee uusia puruja menee hommassa vajaa 20min meillä.

      Poista
    2. Mulla menee tuo sama minuutti 4-5 hevosen karsinan siivouksee + purut :D t.eri ano

      Poista
  67. Itselläni oli aikoinaan ammattikoulu aikaan hevonen, talli oli 30km päässä kodista ja koulu toisella puolella kaupunkia, ei autoa, ei mopoa/skootteria, vain yksi bussi kulki tunnin välein tallille. Koulupäivät 8.00-17.00 joten voit kuvitella, että rankkaa oli. Koulusta matkustat pysäkille, josta menee bussi tallille n.30min, siitä matkustat 60min bussilla tallille, hoidat hevosen ja ratsastat (n.3tuntia yht.) tänk gaad oli täyshoit! ja sitten matkustat 90min kotiin, teet läksyt syöt ja nukut.

    VastaaPoista
  68. kiva ilme sulla tossa bennerissa jossa hyppäätte XD mut muuten tosi kiva ! :)

    VastaaPoista
  69. Kiva postaus ja mäkin oon laiska kieli opeissa

    VastaaPoista
  70. Tosi hyvä postaus! Kuulostaa niin samanlaiselta, kuin omakin opiskelu. :D Ja se on niin ärsyttävää, kun itsekkin olen huono kielissä ja pitäis osata, mutta mikään kun ei jää päähän...Mullakin enkku on muuten seiska ja ruotsi kasi :DD

    VastaaPoista
  71. voisikko tehä semmosii videoita että sini ois mukana

    VastaaPoista
  72. Tiedän sen tunteen, kun on "huono". Ite kanssa saan 8-9 arvosanoja ja oon muihin nähden huono ja sluiba. Teen läksyjä just sen tunnin, johon mulla on aikaa, koska hevosesta ei tingitä. Eikä läksyihin saisikaan oikeasti käyttää hirveästi aikaa. :D Tsemppiä sulle, sitten kun alkaa tulemaan kaikenmaailman esseitä aivan älyttömästi, alkaa vähän palaa käpy, ainakin mulla. :)

    VastaaPoista

KOMMENTTI JULKAISTAAN VASTA KUN OLEN HYVÄKSYNYT SEN! Vastauksen kommenttiisi saat varmiten kommentoimalla uusimpaan postaukseet. Luen kaikki kommentit, mutta joskus vastaaminen unohtuu, jos kysymys on tullut vanhaan postaukseen!

© Voitto kotiin by tiiavoitto. Design by FCD.